čtvrtek 11. prosince 2025

Na dálnice letos poprvé vyjedou nové sypače se speciálními tryskami

Ředitelství silnic a dálnic má pro nadcházející zimu připravených 55 000 tun soli, 1,1 milionu litrů solanky a 213 sypačů. O to, aby víc než tisíc kilometrů dálnic bylo i při silném sněžení sjízdných, se bude starat 822 zaměstnanců.

IMG-20251027-WA0001

Ilustrační foto.
Zdroj: ŘSD

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: ŘSD

Údržbu mají na starosti střediska správy a údržby dálnice, na jedno připadá přibližně 50 kilometrů dálnice. Zbývající úseky dálnic a silnice I. třídy udržují v zimě dodavatelské firmy. Na letošní zimní údržbu vyčlenilo ŘSD 135 milionů korun, dalších 750 milionů je v rozpočtu na platby externím dodavatelským firmám.

V posledních dvou letech pořídilo ŘSD 27 nových sypačů. Jsou přesnější a umožňují líp dávkovat posypový materiál podle toho, jak silnice vypadá. „Letos poprvé zapojíme několik nových sypačů vybavených automatickým systémem, který řídí šířku a dávkování posypu podle polohy vozu. Na D8 u Petrovic vyzkoušíme jako první v Česku pluh s dvojitým ostřím a speciálními tryskami. Ty umí přímo stříkat slaný roztok proti námraze. Pod tlakem aplikují postřik a zadní břit ho ještě zatlačí do pórů silnice. Tahle nová metoda rychleji odstraní zbytky sněhu i ledu. A je to o hodně šetrnější k životnímu prostředí. Podobné radlice se už zkoušely třeba při údržbě Brennerského průsmyku v Alpách, v ČR to ale bude poprvé,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Vozy mají telemetrickou jednotkou, takže dispečeři přesně vidí, kde se která technika pohybuje a kdy byl který úsek naposledy ošetřený. Na trend posledních let, tedy mírné zimy s kolísavou teplotou kolem nuly, reaguje ŘSD i tím, že pořizuje čistě solankové vozy pro maximalizaci prevence.

Na 21 střediscích správy a údržby dálnice je do připravených směn zařazených 672 řidičů a 150 dispečerů. Vedle 213 sypačů má ŘSD také 62 univerzálních vozidel s různým vybavením – při velkém sněžení se využijí třeba mohutné frézy schopné zvládnout i ty největší závěje. K nakládání soli do sypačů má ŘSD 52 nakladačů. V každém středisku je centrum pro výrobu a distribuci solanky, což je roztok vody a chloridu sodného nebo chloridu vápenatého. Během zimy se solanka vyrábí podle potřeby: za minulou zimu se spotřebovalo 6,1 milionu litrů solanky. Spotřeba soli byla v uplynulé zimě 17 000 tun.

„Důležitým prvkem zimní údržby jsou dispečerská pracoviště. Dispečeři mají většinou k dispozici online obrazové údaje z kamer, aktuální informace z meteorologických stanic, ale i ze snímačů umístěných přímo na vozovkách. Vyhodnocují zároveň krátkodobé, střednědobé i liniové předpovědi meteorologů pro jednotlivé dálnice. Součástí systému je i srážkový radar. A důležité také je, že dispečeři jsou v kontaktu s řidiči po celou dobu zásahu,“ popsal mluvčí.

Minulou zimu byly náklady ŘSD za zimní údržbu 130 milionů, externím dodavatelům ŘSD zaplatilo 665 milionů Kč. Na nastávající zimu jsou plánované náklady o něco vyšší. „Meziročně nás stojí údržba více, což jde samozřejmě ruku v ruce s výstavbou a zprovozňováním nových úseků dálnic a silnic. Jen loni se česká dálniční síť rozrostla o 110 kilometrů, letos to bude téměř 67 kilometrů nových dálnic,“ řekl Rýdl.

Související

Most u Napajedel
Domácí

Na D55 u Napajedel se otevřel nový most přes Moravu

silnice Zákaz vjezdu
Domácí

Silničáře začíná tlačit čas. Chybějící miliardy ohrožují zejména čtyři stavby

1653368117142
Domácí

Korupční kauza nabírá obrátky. Policie si přišla pro mobil šéfa ŘSD

Snímek obrazovky_28-11-2025_15198_www.facebook.com
Domácí

Šéf Správy železnic měl v trezoru luxusní hodinky a 80 milionů