Třetí nejstarší lokomotivu v České republice, Conrad Vorlaug z roku 1873, mohou nyní zájemci vidět v Národních technickém muzeu na Letné. Kus, který vznikl na objednávku Rakouské severozápadní dráhy a jméno dostal na počest středověkého vídeňského purkmistra, je hlavní perlou současné výstavy, která je časově omezená dvěma týdny. Společně s Conradem Vorlaugem nejvíce pozornosti budí o něco mladší lokomotiva Serényi, která od roku 1905 jezdila mezi Újezdem a Luhačovice a na deset kilometrů dlouhé dráze přepravovala lázeňské hosty do roku 1953, kdy se zařadila mezi muzejní kousky.
🚂 Výjimečný okamžik pro železniční historii! Národní technické muzeum představilo výsledky rekonstrukce vzácných parních lokomotiv Serényi a Conrad Vorlauf.
— POZOR VLAK (@pozorvlak_azd) September 2, 2023
🎥 POZOR VLAK byl s kamerou při fascinujících okamžicích, kdy obě lokomotivy byly převáženy do Národního tech. muzea. pic.twitter.com/b3LaGyTaz5
„Lokomotivy mají velkou dokumentační hodnotu a v budoucnu se stanou stěžejními exponáty Muzea železnice a elektrotechniky, které Národní technické muzeum připravuje na Masarykově nádraží´,“ uvedl ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.
Obě lokomotivy za sebou mají renovaci. Podobný osud čeká i další historický vůz 464.102 přezdívaný Ušatá, kterému se restaurátoři právě věnují.