pondělí 8. prosince 2025

Mladé při cestování ovlivňuje klimatická krize a udržitelnost

Generace Z i při cestování myslí na klimatickou krizi a dbá na udržitelnost.

cestování

Ilustrační foto.
Zdroj: Pexels / Usriel Mont

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pexels / Usriel Mont

Podle průzkumu CzechTourismu se 87 procent lidí narozených v letech 1996 a 2009, tedy generace Z, aktivně zajímá o klimatickou problematiku. Průzkum odhalil, že generaci Z lze rozdělit do čtyř skupin. Odmítači (14 %) se o klima vůbec nezajímají, pozorovatelé (37 %) sledují situaci, ale nechystají se do ní aktivně zasahovat. Ználci (30 %) mají klimatickou úzkost, ale nechtějí se problematikou hlouběji zabývat. Naopak aktivisté (19 %) jsou rozhodnuti aktivně řešit krizi, jde zejména o ženy ve věku 18 až 21 let.

V rámci každodenního života projevují mladí lidé z generace Z silný zájem o udržitelnost. Třídí odpad (93 %), minimalizují plýtvání jídlem (92 %) a omezují spotřebu plastů (66 %). Dále omezují nákup nového oblečení (63 %) a preferují lokální produkty (62 %).

Při cestování 63 procent generace Z upřednostňuje hromadnou dopravu, 60 procent preferuje cestování vlakem. Při výběru ubytování klade čtvrtina respondentů důraz na udržitelnost.

Generace Z vidí naději v obnovitelných zdrojích energie, vědeckém pokroku a mezinárodní spolupráci. Důležitou roli přikládají také lokálním a komunitním iniciativám a občanskému aktivismu. Z klimatických problémů viní generace Z v 86 procentech velké korporace a průmysl.

Autor: Šimon Mitro

Související

la nina
Zahraniční Počasí

Globální počasí ovlivní La Niña, teploty však porostou

vozíčkář
Domácí Vánoce

Cestování bez bariér patří všem. CzechTourism rozšiřuje podporu

lednice
Zahraniční Jídlo

Amerika plýtvá potravinami. New York ukazuje cestu

spadané dřevo
Ekonomika

Uhlí a ropu Evropa nahradí dřevem. Ochráncům přírody se takový plán nelíbí