Občany brzy začnou obsluhovat e-úředníci. Multifukční zařízení připomínající bankomat s kopírkou a tiskárnou bude s lidmi jednat výhradně přes displej. Skrze takového e-úředníka budou moci Češi podávat žádosti, radit se, tisknout a skenovat dokumenty, realizovat platby, požádat o vydání průkazek do městské dopravy či věrnostních karet, nebo se spojit s policií.
„Hledáme řešení, která pomohou zefektivňovat provozy úřadů. Jedním z nich je i multifunkční kiosek, který umožní občanům vyřídit některé agendy bez toho, aby museli čekat fronty na podatelnách, anebo byli omezováni otevírací dobou,“ uvedl předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl.
Multifunkční kiosky sloužící jako e-úředníci vyrábí americká společnost NCR a na české úřady je dodá Česká spořitelna. „Spořitelna hrála klíčovou roli v zavedení bankovní identity coby univerzálního identifikačního nástroje k přístupu ke službám e-governmentu. Nyní chceme napomoci další digitalizaci státní správy prostřednictvím revolučního samoobslužného kiosku,“ komentoval Milan Hašek, ředitel veřejného sektoru a realitních obchodů České spořitelny.
Podobné multifukční kiosky se používají v Dubaji, kde jsou jimi vybaveny i tamní policejní stanice. Využívat by je chtěla i Policie České republiky. „Tyto kiosky jsou moderní způsob, jak se může občan spojit s úřady. Umožní mu komunikovat s úředníky, jako by byl přímo na úřadě. Hlavní výhodou je samozřejmě pohodlnost a časová úspora. Prostřednictvím videokonferenčního terminálu, který je součástí kiosku, se budou moci občané spojit s policistou na POL POINTu, který mu v případě potřeby pomůže řešit jeho problémy,“ řekl ředitel středočeské policie, generál Václav Kučera.
První e-úředník je v provozu na Úřadu městské části Praha 1. Nový samoobslužný terminál se nachází ve třetím patře Úřadu MČ Praha 1 u kanceláří živnostenského odboru. Občané zde mohou uhradit správní poplatky pomocí platební karty, telefonu nebo chytrých hodinek.