Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy přijalo nová pravidla pro vysokoškolské studijní programy, které připravují budoucí pedagogické pracovníky. Tyto pravidla, nazývaná Rámcové požadavky, formují podobu vzdělávání učitelů na fakultách po celé zemi a jsou součástí probíhající Reformy přípravy učitelů s cílem zajistit, aby český systém přípravy učitelů do roku 2030 patřil k nejlepším v Evropě.
Jednou z hlavních změn je zavedení více praxe do průběhu studia učitelství a klinického roku. Studenti stráví minimálně 240 vyučovacími hodinami ve výuce žáků, přičemž alespoň 80 hodin odučí samostatně nebo v páru. Nově se také stává závazným Kompetenční rámec absolventa a absolventky, poprvé v historii České republiky stanovující standardy pro začínající učitele.
Ministerstvo se také shodlo se zástupci vysokých škol na potřebě dalšího zlepšení kvality praxe. Studenti budou na praxích spolupracovat s učiteli, tzv. provázejícími učiteli, a nově se zavádí klinický rok, během kterého budou studenti působit ve školách po celý školní rok. „Díky dlouhodobější práci s žáky na praxích rozvinou studenti už během studia i náročnější učitelské dovednosti, jako je management třídy, hodnocení práce žáků a poskytování zpětné vazby nebo podpora žákům se speciálními vzdělávacími potřebami,” uvedl ministr školství Mikuláš Bek (STAN).
Národní šetření učitelských kompetencí, provedené v roce 2023, poskytlo důležité poznatky o silných a slabých stránkách absolventů učitelských programů. Tato data jsou klíčová pro další rozvoj vzdělávacích programů a přípravy učitelů.