Ministerstvo školství spouští ambiciózní reformu, která má zásadně zlepšit postavení ředitelů škol v Česku. Nový Systém podpory a vedení ředitelů škol cílí na profesionální rozvoj, snížení administrativní zátěže a přilákání nových uchazečů o ředitelské funkce. Iniciativa vznikla ve spolupráci s Českou školní inspekcí a Národním pedagogickým institutem.
Podle ministerstva tráví ředitelé až 40 procent pracovní doby administrativou, zatímco vedení výuky věnují pouhých 22 procent. Mnohé školy čelí nedostatku zájemců o ředitelské pozice — téměř 40 procent konkurzů se koná s jediným kandidátem nebo bez zájemce. Nový systém má tuto situaci změnit pomocí komplexní přípravy, mentorství a lepší spolupráce se zřizovateli.
Reforma přináší dvoustupňové kvalifikační studium, nový kompetenční rámec a větší podporu sdílení zkušeností mezi řediteli. Posílit se má i role zřizovatelů, kteří dostanou metodiku a odborný doprovod. V budoucnu se plánuje také testování nové formy správy škol, která má ředitelům ulevit od nepedagogických povinností. Reforma má nejen zlepšit pracovní podmínky, ale také zvýšit kvalitu vedení škol.