Machu Picchu v problémech. Spory paralyzují peruánský div světa

Machu Picchu přitahuje miliony návštěvníků, ale cesta k incké citadele je čím dál složitější. Spor o provoz autobusů mezi městem Aguas Calientes a památkou způsobil chaos.

Machu-Picchu-main-shot-cropped

Machu Picchu.
Zdroj: sacredsites.com

  • Machu Picchu.
  • Zdroj: sacredsites.com

Aguas Calientes je na přílivu cestovatelů existenčně závislé. Do města se dá dostat jen vlakem nebo pěšky, silnice do něj nevede. Z něj pak pokračují lidé buď autobusem za 24 dolarů, nebo dvouhodinovým výšlapem na Machu Picchu k ruinám předkolumbovského inckého kultovního města v peruánských Andách.

Právě autobusová linka vyvolala konflikt. Po třiceti letech koncese připadla novému provozovateli a část místních obvinila úřady z neprůhledného rozhodnutí. Následoval protest a blokáda železnice.

Do napětí se promítá i dlouhodobá nespokojenost obyvatel. Turisté platí vysoké poplatky, ale většina výnosů míří mimo region. Místní upozorňují na špatnou infrastrukturu, chybějící zdravotní péči, nedostatek veřejných služeb a kontrast mezi miliardovým turismem a bídným životem v okolních vesnicích.

Navíc roste tlak na samotnou památku. Machu Picchu ročně navštíví až 1,6 milionu lidí, což způsobuje erozi stezek i zatížení citlivých struktur. Organizace zastřešující Nových sedm divů světa varuje, že bez zásadní reformy může Machu Picchu ztratit prestiž i autenticitu.

Odborníci proto volají po jasné státní strategii. Ta by měla sjednotit správu dopravy, regulovat počty návštěvníků a modernizovat systém vstupů. Politická nestabilita v Peru ale vývoj brzdí. Země vystřídala šest prezidentů za šest let a návrhy často zapadnou dřív, než se stihnou projednat.

Související

motorkář
Světové dny

Den projížďky

doprava4.jpg
Domácí

Tendry na dopravní stavby v Praze rozhodne délka uzavírky

silnice,
Domácí

Návarov čeká velká oprava silnice. Kraj chystá další stavební projekty

dálnice D1
Krimi

Falešné stránky s dálničními známkami okrádají řidiče