Limit pro cestující: Uhlíkové pasy mají snížit množství skleníkových plynů

Poptávka po cestovním ruchu dosáhla v letošním roce maxima. Díky velkému počtu letů však nevzrostla jen ekonomika. Rapidně stoupla také výše uhlíkové stopy. Do budoucna nejspíš dojde k zavedení uhlíkových pasů, které určí cestujícím maximální počet letů.

letadlo

Ilustrační fotografie.
Zdroj: wikimedia commons

  • Ilustrační fotografie.
  • Zdroj: wikimedia commons

Letecký průmysl má v současné době na svědomí deset procent z celkového počtu světově vyprodukovaných skleníkových plynů. Zavedení uhlíkových pasů do praxe znamená, že každý pasažér bude mít pevně stanovený roční uhlíkovou stopu, kterou může při svém cestování vyprodukovat. Odborníci odhadují, že se uhlíkové povolenky dostanou do oběhu do konce roku 2040.

Boj se snížením počtů letů není žádnou novinkou. Podobný omezující návrh projednával v roce 2008 britský parlament. Ze strachu z odporu veřejnosti ho zákonodárci smetli ze stolu. V Belgii je zavedena vyšší daň při krátkých letech a při letech starými letadly. Francie dokonce zakázala některé z krátkých vnitrostátních letů, které lze nahradit jiným typem dopravy.

Autor: Zuzana Beranová

Související

235438296_10160049744454311_3994682104646973714_n
Zahraniční

Už jste dostali dost, vzkázal Scholz Ukrajině. Sklízí za to velkou kritiku

letadlo
Zahraniční

Letecký sektor ohrožuje klimatické cíle Evropy

16490492679_438b2bd2ee_c
Ekonomika Klimatické změny

Globální ekonomika je na prahu propasti. Do budoucna může klesnout až o polovinu

euro
Ekonomika

Španělsku roste inflace. Doprava a rekreace ženou ceny nahoru