Chybějící rychlá železniční doprava z Liberce do Prahy vadí nejenom obyvatelům města, ale i regionálním politikům napříč všemi stranami. Evropský parlament teď ale schválil revizi sítě hlavních evropských železnic TEN-T a rozšířil ji o spojení Praha – Mladá Boleslav – Liberec – Frýdlant v Čechách – Zhořelec – Görlitz.
Zatím se musí lidé spokojit pouze s autobusovou dopravou. „Při dojíždění z Liberecka do Prahy si musíte místenku na autobus rezervovat nejméně v týdenním předstihu, v den jízdy je beznadějně vyprodáno. V okrajových částech dne je problém přiměřeně rychlé spojení vůbec nalézt. Pokud se na sousedních sedadlech sejdou současně velcí cestující, rozhodně nejsou po hodinové cestě autobusem svěží,“ uvedl Pavel Blažek ze společnosti KORID LK, která v Libereckém kraji veřejnou dopravu koordinuje.
Nové železniční spojení Liberecký kraj plánuje ve spolupráci s Dolnoslezským vojvodstvím. Tím navazuje na počínající polský projekt obnovy osobních vlaků mezi městy Zhořelec a Bogatynia. „Moderní železniční síť je základem hospodářského i sociálního rozvoje regionů. Proto v Dolním Slezsku samospráva vojvodství zahájila v měřítku Polska největší a průkopnický projekt obnovy nefunkčních železničních tratí jako součást boje proti dopravnímu vyloučení. Prozatím jsme od roku 2019 obnovili přístup k železnici pro 200 tisíc Dolnoslezanů a pokračujeme dále. Usilujeme i o zlepšení důležitých přeshraničních a mezinárodních spojení,“ řekl maršálek Dolnoslezského vojvodství Cezary Przybylski.
Novinka ohledně zapojení Liberce do evropské železniční sítě nezůstala bez povšimnutí ani na sociálních sítích. Lidé se sice z nově plánované dopravy těší, ale vyjadřují i jisté obavy. „Snad se toho naše vnoučata dožijí,“ vtipkoval jeden z facebookových fanoušků. Ale vypadá to, že vlakem z Prahy do Liberce se bude cestovat méně než sedmdesát minut už v roce 2035.