Podle výzkumu dvou ekonomů, který si objednala ekologická organizace Transport & Environment (T&E), počet cestujících nezávisí především na výši letištních poplatků či daní, jak tvrdí letecké společnosti. Rozhodující jsou spíše obchodní strategie dopravců a aktuální trendy v cestování.
Studie zkoumala vztah mezi výší poplatků a počtem cestujících na 101 evropských letištích v roce 2024. Ukázalo se, že levnější letiště nemají nutně více pasažérů – například londýnské Heathrow s nejvyššími náklady má zároveň největší provoz v Evropě. Autoři tak dospěli k závěru, že mezi poplatky a počtem cestujících existuje jen velmi slabá souvislost.
„Letecké společnosti se snaží svádět nižší poptávku na daně a poplatky, ale to je jen snaha o jejich snížení,“ uvedla Marte van der Graaf z T&E. „Ve skutečnosti o poptávce rozhodují strategie aerolinek, obchodní modely a chování cestujících – nikoli samotné náklady.“
Z historie vyplývá, že ani vyšší ceny neodraďují cestující. V Německu byla v roce 2019 cena leteckého paliva dvojnásobná oproti roku 2000, přesto počet pasažérů vzrostl o sedmdesát pět procent. Po pandemii covidu navíc výrazně pokleslo služební cestování, zatímco rekreační lety prudce rostou – do jižní Evropy letos míří o deset až dvacet procent více turistů než před šesti lety.
Organizace T&E proto vládám doporučuje, aby daně a poplatky nesnižovaly. Zrušení těchto příjmů by znamenalo miliardové ztráty bez dopadu na počet cestujících. Namísto toho by měly být letenky zdaňovány podle ekologické náročnosti – vyšší daně pro první třídu a dálkové lety by mohly přinést spravedlivější systém a výnosy na podporu udržitelného letectví.