Pokud byl Leoš Janáček s nějakým místem, kromě rodných Hukvald, nejvíce spjat, pak je to Brno. V moravské metropoli totiž prožil značnou část svého života a vytvořil zde svá nejzásadnější díla jako Sinfonietta, Její pastorkyně, Příhody lišky Bystroušky nebo Glagolská mše. Proto právě v Brně, v den jeho 170. narozenin, dnes probíhá celodenní program plný hudby, která vyvrcholí večerní projekcí inscenace opery Její pastorkyně z londýnské Královské opery v hvězdném obsazení s Asmik Grigorian, Karitou Mattilou a Nicky Spencem před Janáčkovým divadlem.
Janáčkův styl, ačkoliv patřil k odvětví hudební moderny, je celosvětově uznáván pro svůj specifický styl melodiky a značnou originalitu, která vycházela z hudebních tradic moravských regionů. Kvůli tomu Janáček také studoval moravské lidové písně, jejich intonaci a rytmiku. Nejvíce se to pak projevilo v kompletu Lašské tance, který byl inspirovaný hudbou jeho rodného kraje.
Ve svém vrcholném období skládal operní díla, která dosáhla světového věhlasu a spolu s Antonínem Dvořákem z Janáčka udělala nejhranějšího českého umělce na světě. Jeho Výlety pana Broučka, Věc Makropulos, Klára Kabanová či zmíněná díla Její pastorkyně nebo Příhody lišky Bystroušky, jsou dodnes považovány za světovou klasiku.
Poslední opera Z mrtvého domu na motivy Dostojevského románu Zápisky z mrtvého domu završila skladatelovu tvorbu v roce 1926, tedy dva roky před jeho smrti. Poté, co se nachladil při prázdninovém pobytu v rodných Hukvaldech, zemřel v ostravské nemocnici na zápal plic ve věku 74 let.