Most bude součástí právě vznikajícího severovýchodního obchvatu města. Na obchvatu bude deset mostů, z nichž tento byl pro stavbaře největším oříškem.
„Hmotnost mostu je deset tisíc tun toho, co se vysouvá. Posouvá se to dvěma hydraulickými jednotkami a ty mají maximální sílu kolem 300 tun,“ vysvětlil mostní expert Pavel Vítek.
Práce na severovýchodním obchvatu začaly v prosinci 2022 a stát stavba vyjde téměř na jednu a půl miliardy korun. Severovýchodní obchvat je pro město zásadní stavbou, která přinese zklidnění a úlevu od nadměrné dopravní zátěže. Kromě toho bude stavba sloužit i jako přivaděč k dálnici D35.
Jak se lanový most staví?
Jde o poměrně zřídka používanou technologii. Postupně se vysouvají jednotlivé mostní díly o délce 32 metrů. Tato metoda zamezuje vzniku velkého množství pracovních spár a minimalizuje i množství napojování předpínacích kabelů. U lanového mostu v Pardubicích se kladl důraz i na design. Most má omezený počet závěsů, a proto umožňuje téměř nerušený výhled na nedalekou Kunětickou horu, dominantu Pardubického kraje.