pátek 9. května 2025

Kontroloři NKÚ odhalili rizika při financování stavby dálnice D4

Stavba D4 nemusí být tak výhodná, jak předpokládá stát. Varuje NKÚ.

Jíloviště D4

Ilustrační foto.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) provedli šetření využití státních finančních prostředků Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) při realizaci dálnice D4 v letech 2013 až 2023. Zjištění ukazují na řadu rizik spojených s projektem veřejně-soukromého partnerství (PPP).

Především kontroloři upozornili na vážné riziko nedostatečného posouzení výhodnosti PPP projektu. Přestože Ministerstvo dopravy provozovalo a udržovalo v roce 2020 celkem 1 276 kilometrů dálnic, nedokázalo stanovit výdaje za tyto komunikace, což bylo klíčové pro zhodnocení výhodnosti projektu PPP. Poradce projektu nakonec odhadl výhodnost na základě svých zahraničních zkušeností. Jeho závěrem bylo, že projekt PPP v případě D4 je o 25 procent výhodnější než tradiční metoda výstavby.

NKÚ varoval také před nerealistickým odhadem platby za dostupnost ve výši 29,5 miliard korun, schváleným Poslaneckou sněmovnou. Kontroloři uvádějí, že při zohlednění inflace a predikcí ČNB a Evropské centrální banky bude tato platba o více než čtyři miliardy vyšší.

Autor: Šimon Mitro
Zdroj: NKÚ

Související

rozvoj dálniční sítě
Domácí

Do roku 2050 má vzniknout přes 760 kilometrů vysokorychlostních tratí

dálnice
Domácí

Nové silnice a rychlodráhy zkrátí cestování po Česku

Výstavba dálnice D3
Domácí

Výstavba středočeské části dálnice D3 nabírá na obrátkách

Mapa rozvoje české dálniční sítě
Domácí

Nové dálnice po roce 2050? Studie už má zelenou