Kontroloři NKÚ odhalili rizika při financování stavby dálnice D4

Stavba D4 nemusí být tak výhodná, jak předpokládá stát. Varuje NKÚ.

Jíloviště D4

Ilustrační foto.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) provedli šetření využití státních finančních prostředků Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) při realizaci dálnice D4 v letech 2013 až 2023. Zjištění ukazují na řadu rizik spojených s projektem veřejně-soukromého partnerství (PPP).

Především kontroloři upozornili na vážné riziko nedostatečného posouzení výhodnosti PPP projektu. Přestože Ministerstvo dopravy provozovalo a udržovalo v roce 2020 celkem 1 276 kilometrů dálnic, nedokázalo stanovit výdaje za tyto komunikace, což bylo klíčové pro zhodnocení výhodnosti projektu PPP. Poradce projektu nakonec odhadl výhodnost na základě svých zahraničních zkušeností. Jeho závěrem bylo, že projekt PPP v případě D4 je o 25 procent výhodnější než tradiční metoda výstavby.

NKÚ varoval také před nerealistickým odhadem platby za dostupnost ve výši 29,5 miliard korun, schváleným Poslaneckou sněmovnou. Kontroloři uvádějí, že při zohlednění inflace a predikcí ČNB a Evropské centrální banky bude tato platba o více než čtyři miliardy vyšší.

Autor: Šimon Mitro
Zdroj: NKÚ

Související

Myštice
Domácí

Pro dokončení pozemkových úprav bude třeba 150 miliard, odhalil NKÚ

Otevření nového úseku dálnice D4
Domácí

ŘSD letos plánuje otevřít 74 kilometrů nových dálnic. Rozšíří D1 a D35

profimedia-0948389955
Domácí

Nově otevřené úseky D55 uleví přetíženým obcím na Moravě

Otevření nového úseku dálnice D4
Domácí

Nový úsek D4 zkrátil cestu z Prahy do Písku o 20 minut