Kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) provedli šetření využití státních finančních prostředků Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) při realizaci dálnice D4 v letech 2013 až 2023. Zjištění ukazují na řadu rizik spojených s projektem veřejně-soukromého partnerství (PPP).
Především kontroloři upozornili na vážné riziko nedostatečného posouzení výhodnosti PPP projektu. Přestože Ministerstvo dopravy provozovalo a udržovalo v roce 2020 celkem 1 276 kilometrů dálnic, nedokázalo stanovit výdaje za tyto komunikace, což bylo klíčové pro zhodnocení výhodnosti projektu PPP. Poradce projektu nakonec odhadl výhodnost na základě svých zahraničních zkušeností. Jeho závěrem bylo, že projekt PPP v případě D4 je o 25 procent výhodnější než tradiční metoda výstavby.
NKÚ varoval také před nerealistickým odhadem platby za dostupnost ve výši 29,5 miliard korun, schváleným Poslaneckou sněmovnou. Kontroloři uvádějí, že při zohlednění inflace a predikcí ČNB a Evropské centrální banky bude tato platba o více než čtyři miliardy vyšší.