Majitelé bateriových aut dnes můžou jezdit po českých dálnicích bez známky, hybridy mají 75 procent slevu. Popularita elektrických aut roste, jen letos přibylo téměř 18 tisíc nových vozů, u plug-in hybridů dokonce o 77 procent víc než loni. Úleva od dálničního poplatku je podle ministerstva dopravy symbolickou podporu ekologičtější dopravy. To se ale má změnit. Koalice ANO, Motoristů a SPD považuje zvýhodnění za přežité a chce sjednotit podmínky pro všechna auta.
Zrušení výjimek má začít nejdřív v roce 2027, kdy by se pro elektromobily musely kupovat dálniční známky stejně jako pro ostatní vozy. Odborníci varují, že krok může růst počtu elektromobilů zpomalit, i když nejde o zásadní faktor při rozhodování o jejich pořízení. Znepokojuje je spíš signál, že stát ustupuje od podpory čisté mobility. V Česku totiž na rozdíl od mnoha zemí EU neexistují téměř žádné další pobídky, ať už daňové či dotační.
Výjimky se omezují i ve městech. Pražané s elektroauty budou od roku 2026 platit parkovné, i když poloviční. V Brně smí elektromobily stát zdarma jen ve speciálních zónách a Plzeň bezplatné parkování už zrušila. Zatímco Česko výhody škrtá, Německo připravuje nový program dotací až sto tisíc korun na nákup elektromobilu.
Odborníci proto upozorňují, že bez stabilních a jasných pravidel bude Česko za evropským průměrem dál zaostávat. Elektromobilita sice roste, ale stále pomaleji než ve zbytku Unie. Zrušení jediných výhod tak může být dalším krokem, který rozšiřující se trh přibrzdí.
Navzdory ostrým prohlášením politiků ale není zrušení výhod pro elektromobily definitivní. Jde o návrh, který se teprve diskutuje při jednáních budoucí koalice. Změna by vyžadovala úpravu zákona, a tedy standardní legislativní proces včetně připomínkového řízení a hlasování v Parlamentu. Teprve po jeho schválení by bylo jasné, zda výjimky skutečně skončí. Dokud se návrh nepřetaví v konkrétní paragrafy, zůstává vše otevřené.