Tradiční třída plná žáků by už brzy mohla být minulostí. Podle odborníků je mnohem efektivnější individuální výuka, tu ale s klasickými učiteli zajistit každému dítěti nelze. Zvládnout by to prý měla umělá inteligence. „Vzdělání je největší přínos, kterého se můžeme v příštích několika letech dočkat,“ řekl Stuart Russel, britský počítačový vědec působící na Kalifornské univerzitě v Berkeley. „Během několika let, možná do konce tohoto desetiletí, by mělo být možné poskytovat každému dítěti na světě velmi kvalitní vzdělání,“ doplnil. Umělá inteligence by měla zvládnout učivo až do konce střední školy.
Společnost OpenAI už v současné době zkoumá vzdělávací aplikace a v březnu oznámila partnerství s neziskovou vzdělávací organizací Khan Academy, se kterou pracuje na pilotním projektu virtuálního učitele založeného na ChatGPT-4. To je varovný signál pro učitele po celém světě. Podle Russela bude lidské zapojení stále zásadní, od tradiční role učitele se bude ale výrazně lišit. „Bude potřeba existence jakýchsi mentorů, kteří budou zajišťovat sociální aspekty dětství a občanské a morální vzdělání,“ řekl.
Vývojáře ale čeká ještě spousta práce. Využití umělé inteligence ve vzdělávání dětí má totiž stále velká rizika. Technologie by prý mohla žáky ovlivňovat, aby neměli vlastní názor a přišli by i o možnost diskuze. A zajištěné zatím není ani to, aby jim systém neposkytl například návod na výrobu biologických zbraní.