Ministerstvo zemědělství zveřejnilo plánovanou novelu vyhlášky o požadavcích na maso a masné výrobky, která by zakázala označení jako burger, řízek, párek, klobása nebo steak používat v souvislosti s nemasitými pokrmy. Vyhláška tak může znamenat konec těchto tradičních a zavedených pojmenování rostlinných jídel.
Vyhláška, která má údajně přispět k lepší informovanosti zákazníků, vyvolává vlnu kritiky. Navržená opatření by tvrdě zasáhla výrobce, prodejce i restaurace a způsobila značný zmatek. Proti vyhlášce se tvrdě vymezil třeba projekt Rostlinně, který ji označuje za šikanu a krok zvýhodňující velký masný průmysl.
„Pojmenování jako sójový párek nebo bedlový řízek jsou pro spotřebitele zavedená a srozumitelná. Jejich zákaz je absurdní. Navíc hrozí pokuty restauracím, které je budou dál používat na menu. To je byrokratická šikana, ne ochrana spotřebitele,“ řekla vedoucí projektu Rostlinně Lucie Roškotová. Navrhovaná vyhláška podle ní způsobí zmatek mezi spotřebiteli a vážně zasáhne české výrobce i českou kulturní tradici. „Názvy jasně říkají, co od jídla očekávat – jaký tvar, konzistenci a způsob přípravy. Bez nich bude orientace složitější,“ upozorňuje Roškotová s tím, že zahraniční výrobci by mohli názvy používat dál, investovat do přejmenování by měli jen čeští producenti.
Vyhláška podle ní neslouží k ochraně zákazníka, ale naopak vytváří chaos a zbytečné bariéry – od nakupování až po udržování tradičních receptů a podnikatelské praxe.
„Zatímco chce vláda údajně debyrokratizovat a nepřijímat další omezující pravidla, ve skutečnosti plánuje bezprecedentně cenzurovat, jak smíme jako společnost komunikovat o jídle, a vytváří pro podnikatele nové zatěžující předpisy,“ hodnotí situaci Roškotová.
Novelu vyhlášky kritizuje také Svaz obchodu a cestovního ruchu, podle něj nahrává podnikatelům v masném průmyslu a neslouží všem potravinářům k zjednodušení byrokracie, jak tvrdí ministerstvo zemědělství. Vyhláška prý vytvoří zbytečné překážky pro české firmy vyrábějící rostlinné produkty, kteří budou čelit vysokým a zcela zbytečným nákladům na přejmenování výrobků a rebranding. To zvýší ceny pro zákazníky a ohrozí konkurenceschopnost českých firem na evropském trhu. Novela by měla platit od července.