pondělí 31. března 2025

Kdo bude v Evropské komisi ovládat energetiku? Francouzi tlačí Síkelu

Pokud nastoupí španělská ministryně do pozice eurokomisařky pro energetiku, mohou pro jaderný průmysl nastat těžké časy. Z druhé strany se ale do hry začíná dostávat i Jozef Síkela.

52632611994_b84abbc12d_b

Jednou z nadějí pro jadernou budoucnost Evropy se Jozef Síkela.
Zdroj: Flickr

  • Jednou z nadějí pro jadernou budoucnost Evropy se Jozef Síkela.
  • Zdroj: Flickr

Od chvíle, kdy se začalo hovořit o tom, že energetické portfolio v Evropské komisi získá španělská kandidátka na eurokomisařku Teresa Ribera, která je považována na fanatičku a tvrdou odpůrkyni veškeré jaderné energetiky, vypukla mezi většinou politikou z unijních zemí, panika. Ribera, která je ve Španělsku ministryní pro ekologickou tranzici, by totiž mohla zhatit řadu plánů na výstavbu jaderných elektráren a to i proto, že vyjadřuje velmi kladný vztah k nejhlasitějším unijním politikům, kteří požadují stiktně zelenou doktrínu.

Mezi unijními státy tento postoj zastává zejména Německo, které se v rámci zelené propagandy zavázalo nejen k zastavení provozu jaderných elektráren, ale i k demontáži těchto funkčních zařízení. Opačný postoj ale zastává druhý tahoun Evropské unie, Francie. Ta razí výrazný jaderný program a proto místo Ribery navrhuje do pozice šéfa evropského energetického portfolia současného českého ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkelu (STAN).

O tom, zda post dostane španělská politička, Síkela nebo někde třetí, se bude rozhodovat během podzimu. Je však jisté, že Česká republika, vzhledem k dostavbě dalších bloků v Dukovanech a Temelíně, nebude chtít upustit do své jaderné politiky.

Autor: Jan Skala

Související

1000006647
Domácí

Vítězství zemědělců? Dovoz z Ukrajiny by se měl snížit o polovinu

PET
Domácí Ekologie

Pokles skládkování a růst recyklace. Česko zlepšuje hospodaření s odpady

nebe
Zahraniční Zdraví

Celosvětový apel za čistší vzduch. 47 milionů lidí volá po změně

Dobíjecí stanice
Zahraniční Elektromobily

EU ušetří 20 milionů tun oxidu uhličitého přechodem na elektromobily