Důvodů, proč viníci od nehody ujedou, existuje více. U méně závažných nehod hraje roli obava ze ztráty bonusu z pojistky. U závažnějších nehod hrají velkou roli i možné trestněprávní následky.
Jen v minulém roce došlo k 17 964 dopravním nehodám, od nichž viníci ujeli. Při nich došlo k úmrtí 12 osob, 25 lidí se zranilo těžce a 473 lehce. V průměru každý den od nehody ujelo skoro 50 viníků, každých 29 minut jeden.
Dosavadní průzkumy poukazují na to, že existují rizikové faktory, které zvyšují pravděpodobnost, že viníci z místa nehody ujedou. Těmi jsou řízení pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, zákaz řízení nebo absence řidičského oprávnění. Tendenci ujíždět od dopravních nehod mají i řidiči, kteří v minulosti spáchali jiný trestný čin nebo přestupek. „Jak dokládají naše zkušenosti, u účastníků nehod se lze po dopravní nehodě nejčastěji setkat s akutní reakcí na stres. Ujetí od dopravní nehody může být vědomým jednáním. Zážitek z dopravní nehody nicméně představuje pro všechny zúčastněné stres a v některých případech mohou být řidiči danou situací natolik ovlivněni, že i například jinak zodpovědný řidič v důsledku psychického šoku z místa nehody odjede,“ říká vedoucí Hloubkové analýzy dopravních nehod z Centra dopravního výzkumu Kateřina Bucsuházy.
Nehody v uplynulých čtyřech letech:
Rok | Počet nehod | Počet usmrcených | Počet zraněných | Počet lehce zraněných |
---|---|---|---|---|
2021 | 17 683 | 8 | 19 | 446 |
2022 | 18 378 | 9 | 24 | 515 |
2023 | 18 124 | 10 | 23 | 475 |
2024 | 17 964 | 12 | 25 | 473 |
V uplynulých čtyřech letech ujel viník z místa nehody, při níž došlo k újmě na zdraví, hned ve dvou třetinách případů. Ve 39 procentech případů došlo ke zranění chodců, ve 20 procentech případů šlo o cyklisty a v osmi procentech to byli zranění motocyklisté. Nejvíce se policisté setkávají s ujetím viníka na místních komunikacích.
Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu vysvětluje: „Nejčastějším typem nehody, odkud viníci ujíždějí v 67 procentech případů, byla srážka se zaparkovaným nebo odstaveným vozidlem. Ačkoliv se 2,1procentní podíl smrtelných následků může zdát relativně nízký, viníci nehod si musí uvědomit, že jejich prvořadou povinností je poskytnout první pomoc účastníkům dopravní nehody. To může v mnoha případech zachránit lidský život nebo alespoň zmírnit následky zranění. Data ukazují, že nejčastěji se u nehod s následky na životě nebo zdraví jedná o střety s chodci, často dětmi, tedy těmi nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu. V uplynulých čtyřech letech bylo při nehodách s ujetím viníka zraněno 204 dětí do 14 let věku.“