Každých 29 minut ujede od nehody jeden viník. Může za to stres i alkohol

Proč řidiči ujíždějí od nehod? Nejčastějším důvodem je akutní reakce na stres, požití alkoholu nebo zákaz řízení. Jen v minulém roce ujeli viníci od dopravních nehod v 17 964 případech.

Dopravní nehoda

U řidičů, kteří od nehody ujedou, hraje hlavní roli stres, ale i další faktory.
Zdroj: pixabay.com

  • U řidičů, kteří od nehody ujedou, hraje hlavní roli stres, ale i další faktory.
  • Zdroj: pixabay.com

Důvodů, proč viníci od nehody ujedou, existuje více. U méně závažných nehod hraje roli obava ze ztráty bonusu z pojistky. U závažnějších nehod hrají velkou roli i možné trestněprávní následky.

Jen v minulém roce došlo k 17 964 dopravním nehodám, od nichž viníci ujeli. Při nich došlo k úmrtí 12 osob, 25 lidí se zranilo těžce a 473 lehce. V průměru každý den od nehody ujelo skoro 50 viníků, každých 29 minut jeden.

Dosavadní průzkumy poukazují na to, že existují rizikové faktory, které zvyšují pravděpodobnost, že viníci z místa nehody ujedou. Těmi jsou řízení pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, zákaz řízení nebo absence řidičského oprávnění. Tendenci ujíždět od dopravních nehod mají i řidiči, kteří v minulosti spáchali jiný trestný čin nebo přestupek. „Jak dokládají naše zkušenosti, u účastníků nehod se lze po dopravní nehodě nejčastěji setkat s akutní reakcí na stres. Ujetí od dopravní nehody může být vědomým jednáním. Zážitek z dopravní nehody nicméně představuje pro všechny zúčastněné stres a v některých případech mohou být řidiči danou situací natolik ovlivněni, že i například jinak zodpovědný řidič v důsledku psychického šoku z místa nehody odjede,“ říká vedoucí Hloubkové analýzy dopravních nehod z Centra dopravního výzkumu Kateřina Bucsuházy.

Nehody v uplynulých čtyřech letech:

Rok Počet nehod Počet usmrcených Počet zraněných Počet lehce zraněných
2021 17 683 8 19 446
2022 18 378 9 24 515
2023 18 124 10 23 475
2024 17 964 12 25 473

V uplynulých čtyřech letech ujel viník z místa nehody, při níž došlo k újmě na zdraví, hned ve dvou třetinách případů. Ve 39 procentech případů došlo ke zranění chodců, ve 20 procentech případů šlo o cyklisty a v osmi procentech to byli zranění motocyklisté. Nejvíce se policisté setkávají s ujetím viníka na místních komunikacích.

Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu vysvětluje: „Nejčastějším typem nehody, odkud viníci ujíždějí v 67 procentech případů, byla srážka se zaparkovaným nebo odstaveným vozidlem. Ačkoliv se 2,1procentní podíl smrtelných následků může zdát relativně nízký, viníci nehod si musí uvědomit, že jejich prvořadou povinností je poskytnout první pomoc účastníkům dopravní nehody. To může v mnoha případech zachránit lidský život nebo alespoň zmírnit následky zranění. Data ukazují, že nejčastěji se u nehod s následky na životě nebo zdraví jedná o střety s chodci, často dětmi, tedy těmi nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu. V uplynulých čtyřech letech bylo při nehodách s ujetím viníka zraněno 204 dětí do 14 let věku.“

Autor: Michaela Dočkalová

Související

profimedia-0943607457
Domácí

Na českých silnicích zemřelo loni nejméně lidí za 60 let

profimedia-0820661925
Domácí

Nehod během Vánoc přibývá. Na vině je nepřiměřená rychlost

profimedia-0943543892
Domácí

Češi hodnotí bezpečnost silnic hůře než Evropané

Elektrická auta
Domácí

Videa vyvracejí nejčastější mýty spojené s elektromobilitou