pátek 13. září 2024

Každý osmý spolujezdec sedící vzadu se nepoutá. Riskuje život

I spolujezdci na zadním sedadle automobilu se musí připoutat. Každý osmý Čech to ale nedělá. Jenom za loňský rok zemřelo 72 nepřipoutaných lidí na zadních sedadlech vozů.

Bezpečnostní pásy

Ilustrační foto.
Zdroj: pixabay.com

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: pixabay.com

Bezpečnostní pásy jsou povinnou výbavou každého vozidla a jejich nepoužití se trestá. Řidiči mohou dostat až tři body a zároveň blokovou pokutu až dva tisíce korun, ve správním řízení dokonce až pět tisíc. „Na místech dopravních nehod se často setkáváme s případy, kdy řidiči obcházejí signalizační zařízení nezapnutých bezpečnostních pásů různými způsoby – například zapnutím pásu za sedadlem nebo zacvaknutím bezpečnostního pásu spolujezdce do západky pro řidiče. Byly také zaznamenány případy, kdy si lidé byli vědomi nesprávné funkčnosti bezpečnostního pásu a snažili se tyto nedostatky různými způsoby eliminovat. Použití pásu bylo pro některé řidiče nepohodlné, a tak se jej pokusili upravit různými metodami. V mnoha případech šlo o domácí zlepšováky, ale některé z těchto výrobků lze bohužel i zakoupit,“ uvádí Kateřina Bucsuházy z oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod Centra dopravního výzkumu.

Koupit se dá dokonce samostatná přezka bezpečnostního pásu nazvaná Stop alarm nebo takzvaná záslepka pásu, prodejci přímo píšou, že se jedná o výrobky, který brání nepříjemnému pípání, když se řidič nebo spolujezdec nepřipoutá. Alibisticky se kryjí upozorněním, že je lze používat jen tehdy, když není nutné se připoutat.

Od ledna 2021 do července 2024 zemřelo při automobilových nehodách 261 osob, které nebyly připoutané. Dalších 428 čelilo velmi těžkým zraněním. Lidé stále zapomínají na to, že když automobil prudce zabrzdí nebo narazí do překážky, nepřipoutaný člověk se zarazí až o palubní desku, čelní sklo anebo ho zastaví až chodník či vozovka.

Průzkum z posledních let týkající se nepřipoutaných řidičů a spolujezdců

Přehled ČR 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Nepřipoutaní řidiči 6,8 % 7,8 % 3,7 % 3,5 % 7,8 % 4,0 %
Nepřipoutaný spolujezdec vpředu 7,3 % 10,2 % 6,1 % 6,1 % 7,3 % 5,4 %
Nepřipoutaný spolujezdec vzadu 15,3 % 15,6 % 11,5 % 12 % 8,1 % 12,2 %
Autor: Michaela Dočkalová

Související

elektrokoloběžka
Domácí

Čtvrtina řidičů elektrokoloběžek přiznává, že občas řídí pod vlivem

terapie
Domácí

Nebezpeční řidiči budou od dubna podstupovat terapeutické programy