Silniční síť v Česku dál trpí pod náporem přetížených kamionů. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) neplní systém vážení vozidel svůj účel a přestupky zůstávají bez postihu. Stát přitom za opravy silnic jen mezi lety 2019 až 2023 zaplatil přes 73 miliard korun.
Kontroloři zjistili, že za pět let systém zaznamenal půl milionu přetížení, ale k řešení bylo postoupeno jen 58 procent z nich. Sankce padly jen ve zlomku případů, často jde o jednotky procent. Například váha na D1 zaznamenala za měsíc téměř 9600 deliktů, ale Ředitelství silnic a dálnic předalo pouze 250.
Ministerstvo dopravy s výtkami nesouhlasí a tvrdí, že zpráva vychází ze starých údajů. Uvádí, že pokuty za přetížená vozidla v roce 2023 dosáhly 70 milionů korun. Resort připouští, že systém měl potíže, ale odvolává se na zlepšení díky legislativním změnám.
Podle NKÚ váhy neplnily svou funkci více než 60 % času kvůli technickým problémům a nedostatečné koordinaci se samosprávami. Ministerstvo ale upozorňuje, že plné pokutování by znamenalo tisíce případů denně, které obce nezvládnou bez masivního navýšení úředníků.
Pro důslednější postih zahraničních kamionů je navíc třeba upravit evropskou legislativu. Systém, který měl chránit české silnice, tak podle NKÚ zatím spíš selhává.