Umělá inteligence zjednodušuje práci úředníků, hlavně v agendách, které vyžadují analýzu velkého množství dat. „Umělá inteligence je dnes fenoménem, který může výrazně zrychlit řadu procesů. Dokáže během chvilky projít tisíce případů a na základě toho doporučit nejčastější nebo nejjednodušší postup – například ve stavebním řízení. Umí okamžitě najít související judikaturu a relevantní rozhodnutí z minulosti. Pokud se s ní naučíme pracovat, může úředníkům ušetřit hodiny hledání, protože budou mít okamžitý přehled o tom, jak se řešily obdobné případy nejen u nás, ale i ve světě,“ říká ředitel krajského úřadu Lukáš Glaser.
Chatbot(ka) Holly odpovídá na dotazy veřejnosti
Velkou chloubou kraje je chatbot(ka) Holly, která za pouhého půl roku zodpověděla víc než 8 500 dotazů veřejnosti. Nejčastěji se týkaly stavebního řízení a dotací. Správně odpovídá v 90 procentech případů, ve třech procentech poskytne chybnou odpověď, ve zbytku pak neúplnou. „Snažíme se ji programovat tak, aby na nejčastější dotazy odpovídala ve sto procentech správně. Máme tu výhodu, že na krajském úřadu máme specialistu na AI, a tudíž si ji programujeme interně,“ říká Glaser.
Kromě toho se Jihočeský kraj aktivně podílí na pilotním projektu Ministerstva vnitra, který zkoumá využití umělé inteligence v přestupkové agendě. Spolu s krajským a prachatickým úřadem patří mezi šest zapojených institucí, které se tímto projektem zabývají.