Je budoucností nákladní dopravy elektřina nebo vodík?

Automobilky testují pohony pro budoucnost nákladní dopravy. Přední značky sázejí na kombinaci vodíku a elektřiny.

Mercedes-Benz GenH2 Truck

Mercedes-Benz GenH2 Truck v Alpách
Zdroj: Daimler Truck

  • Mercedes-Benz GenH2 Truck v Alpách
  • Zdroj: Daimler Truck

Nákladní doprava se bude muset v příštích desetiletích stát bezemisní. Německá automobilka Mercedes už měsíce testuje kamion poháněný vodíkem. Má za sebou už několik cest přes alpský vysokohorský Brennerský průsmyk, který spojuje Rakousko a Itálii. Prototyp vylučuje pouze vodní páru a Mercedes počítá, že by se do sériové výroby mohl kamion dostat do roku 2030..

Jeho švédský konkurent Volvo zase sází na elektrický pohon, stejně jako například Tesla. Vodík však neodsuzuje. „Elektrické nákladní vozy s vodíkovými palivovými články budou vhodné zejména pro dálkové a těžké, energeticky náročné úkoly,“ uvádí vedení společnosti. Obě varianty budou vyžadovat investice do infrastruktury.

Velké značky sází spíše na kombinaci elektřiny i vodíku. I proto se obě zmíněné firmy dohodly na spolupráci a založily společný podnik nazvaný Cellcentric, který je zaměřen na výrobu vodíkových palivových článků.

Zdroj: CNBC

Související

nákla
Zahraniční Technologie

Nákladní dopravu čeká revoluce. Zmizí řidiči z kabin?

2023_Ford_F-150_Lightning
Ekonomika

Ford couvá od elektromobilů. Vysoké ceny a nízká poptávka mění jeho plány

elektromobil
Ekonomika

Elektromobilita ztrácí dech. Češi se masově vracejí ke spalovacím motorům

kamion dálnice
Domácí

Třetina kontrolovaných kamionů porušila nedělní zákaz jízd