Namísto interakce s rodiči a aktivního zapojení do každodenních činností tráví mnoho dětí svůj čas u obrazovek, což omezuje jejich schopnost koncentrace a přirozené komunikace. Speciální pedagogové upozorňují, že základy dobrého jazykového vývoje i schopnosti soustředit se vznikají už v raném dětství. Doporučují proto každodenní společné aktivity, jako je vyprávění příběhů, zpívání, stolní hry nebo zapojení dětí do běžných domácích činností. Důležitou roli hraje i omezení času stráveného před televizí, tabletem či mobilním telefonem a jeho nahrazení kvalitně stráveným časem v přítomnosti rodičů.
Podnětné prostředí, kde děti dostávají prostor mluvit, zkoumat a aktivně se učit novým věcem, podporuje jejich přirozený vývoj. Pokud dítě vykazuje výrazné potíže s řečí nebo koncentrací i kolem tří až čtyř let, odborníci radí neotálet s návštěvou logopeda či speciálního pedagoga.