středa 17. září 2025

Indie chce poručit větru a dešti a vyčistit nedýchatelný vzduch v Dillí

Hlavní oblast Indie, Dillí, léta trápí nedýchatelný vzduch. Tamní vláda se rozhodla situaci řešit častějším deštěm.

Low_visibility_due_to_Smog_in_entry_of_Chelmsford_Road_New_Delhi_31st_Dec_2017_9AM_DSCN8819_1

Zejména v zimě není v Dillí skoro vidět na krok.
Zdroj: Flickr

  • Zejména v zimě není v Dillí skoro vidět na krok.
  • Zdroj: Flickr

Extrémně znečištěný vzduch, který několikanásobně překračuje doporučené limity škodlivin, už dlouhodobě trápí obyvatele Indie, zejména pak hlavního města Dillí. Proto úřady přišly s ambiciózním plánem, který by měl situaci vyřešit a ulehčit tak život dvaceti milionům lidí, kteří žijí v Dillí, jehož součástí je i metropole a sídlo vlády Nové Dillí. Rozhodly se totiž zkrotit počasí a přimět mraky, aby více pršelo. Od deště si slibují vyčištění vzduchu.

Vláda uvažuje o využití metody setí mraků, které by mohlo do aglomerace přinést déšť i mimo období, kdy bývá častější. Za vysokou koncentraci smogu, který obyvatelům města a přidružených oblastí způsobuje nejrůznější zdravotní obtíže, může především velké množství emisí pocházejících z průmyslu a automobilové dopravy. V zimním období navíc farmáři spalují zbytky plodin, což situaci ještě zhoršuje, protože většinu roku panuje v Dillí bezvětří nebo vane pouze velmi slabý vánek.

Současný plán na setí mraků vyvinuli indičtí vědci v technologickém institutu ve městě Kánpur. Jedná se o urychlování kondenzace v mracích, kdy letadlo v oblacích rozpustí jodid a chlorid stříbrný. To způsobí, že kapky vody zmrznou a ztěžknou natolik, že spadnou na zem. Aby vše šlo dobře, je nutné, aby panovaly velmi specifické atmosférické podmínky.

Autor: Jan Skala

Související

Uhelný důl
Zahraniční

Uhelný paradox: Nové doly ubývají, těžaři přesto chystají rekordní expanzi

Špindlerův_Mlýn,_horní_most_(02)
Domácí

V říjnu se Bílý most znovu otevře. Ve Špindlerově Mlýně finišuje jeho oprava

pexels-photo-4226221
Ekonomika

Nezaměstnanost je nejvyšší za 8,5 roku. Stoupat bude k pěti procentům

Volvo
Ekonomika Auta

Volvo sází na zelenou ocel. Automobilky tlačí na čistší výrobu