Při implozi předloni v červnu zemřeli Stockton Rush, generální ředitel společnosti OceanGate Expeditions, která ponorku vlastnila a provozovala, člen prominentní pákistánské rodiny Shahzada Dawood a jeho syn Suleman, britský miliardář a dobrodruh Hamish Harding a expert na Titanic Paul-Henri Nargeolet. Právě k vraku Titanicu se ponorka chtěla dostat.
Už od roku 2018 upozorňovali odborníci na fakt, že Titan není bezpečný. Jeden z prvních platících cestujících přirovnal ponor z roku 2021 k sebevražedné misi. Ponorka se ovládala herní konzolí, naváděly ji SMS zprávy.
Podle zprávy vyšetřovatelů, která má přes 330 stran, společnost OceanGate využívala zastrašovací taktiky a výjimky pro vědecké operace, aby se vyhnula regulační kontrole. Nakonec se jí podařilo provozovat Titan zcela mimo zavedené protokoly pro hlubokomořské operace. Nedostatek dohledu a zkušených zaměstnanců umožnil generálnímu řediteli OceanGate zcela ignorovat důležité kontroly, analýzy dat a preventivní údržbové postupy, což vyvrcholilo katastrofickou událostí.
Ponorka nebyla certifikovaná. Selhala její údržba. Testování nezohledňovalo mnoho základních principů, které jsou zásadní pro konstrukci trupu pro operace v nebezpečných hloubkách. Konstrukce a výroba trupu z uhlíkových vláken vedly k vadám, které oslabily jeho integritu. Společnost navíc propustila každého, kdo o bezpečnosti plavidla zapochyboval.