Na den přesně roku 1984 se na světové scéně objevil Tetris, dílo sovětského programátora Alexeje Pažitnova (69). Tetris, s jeho jednoduchým, ale geniálním konceptem skládání padajících bloků do kompletních řad, se rychle stal globálním fenoménem. Hra vznikla v prostředí ruské akademie věd, kde Pažitnov pracoval jako výzkumník. Jeho inspirací byla desková hra Pentomino, kde hráči skládali různé tvary do pravoúhlého rámu. Pažitnov tuto myšlenku přetavil do digitální podoby a vytvořil Tetris, který byl zpočátku dostupný na sovětských počítačích Elektronika 6M.
Prvním významným milníkem bylo uvedení hry na západní trhy. V roce 1988 získala práva na Tetris společnost Nintendo, která hru uvedla na svou přenosnou konzoli Game Boy. Tento krok způsobil obrovský boom a Tetris se stal jednou z nejprodávanějších a nejhranějších her všech dob. Miliony lidí si oblíbily tuto jednoduchou, ale návykovou hru, která byla ideální pro krátké herní seance na cestách i delší sezení doma.
Za uplynulých 40 let se Tetris neustále vyvíjel a přizpůsoboval novým technologiím. Od svého debutu na Game Boyi se hra objevila na téměř každé herní platformě, od počítačů přes konzole až po mobilní telefony. Moderní verze Tetrisu nabízejí různé herní módy, online multiplayer a dokonce i virtuální realitu. I přes tyto inovace zůstává základní princip hry nezměněn. Jde stále o skládání různě tvarovaných bloků do řad.
Alexej Pažitnov, tvůrce Tetrisu, nikdy nečekal, že jeho hra dosáhne takového úspěchu. V roce 1996 se přestěhoval do Spojených států, kde pokračoval v práci v herním průmyslu. Dnes je považován za jednu z nejvýznamnějších osobností v historii videoher a jeho přínos je oceněn nesčetnými cenami a uznáními. Loni byl na streamovací službě Apple TV+ uveden snímek Tetris, pojednávající o vzniku této videohry s Taronem Egertonem v hlavní roli.