Hospodářská komora vydala deklaraci, ve které analyzuje situaci na českém trhu pokud by došlo k přijetí emisní normy Euro 7 v aktuální podobě. Podle komory by norma zasáhla až 15 procent ekonomiky a snížila by české HDP až o 3 procenta. Změny, které by Euro 7 způsobilo, by se dotkly statisíců zaměstnanců. Norma by dále zavinila zdražení zboží a služeb.
„Podle našich odhadů by měla nová pravidla v automobilovém průmyslu mnohem širší nepříznivý dopad na průmysl a služby. Zejména tam, kde se používají dodávkové automobily. Příkladem je rozvážka zboží do maloobchodní sítě, rozvoz balíků, rozvážky potravin typu Rohlík, Košík nebo Foodora, opravářské, stavební a jiné řemeslné práce,“ uvedl prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.
Stejně jako automobilky i Hospodářská komora ve zprávě uvádí, že by se malá dostupná auta, která tvoří necelou třetinu všech prodaných vozů v ČR, přestala vyrábět. Problém my mohl nastat i u podnikatelů. „Pro řadu drobných podnikatelů by se nové dodávky staly nedostupnými. Využívali by proto staré, méně ekologické vozy. V důsledku tlaku spotřebitelů budou nicméně mnozí tlačeni k tomu, aby byli ekologičtí. Budou si proto nuceni pořizovat nákladné vozy s Euro 7 nebo elektrické dodávky. To se promítne do cen, zatímco méně zelení podnikatelé budou ztrácet konkurenceschopnost,“ prohlásil viceprezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček.
„Automobilky už roky tvrdě pracují na vývoji aut na alternativní pohony a investují do něj obrovské prostředky. Plnění požadavků Euro 7 nebude mít velký přínos pro životní prostředí a bude stát desítky miliard eur, které automobilkám budou chybět právě na přechod k čisté mobilitě,“ uvedl viceprezident Svazu průmyslu Radek Špicar.
Se stanoviskem Hospodářské komory souhlasí ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Euro 7 zatím přináší jen malé benefity pro životní prostředí, ale velké problémy pro český a celý evropský automobilový trh. To nedopustíme,“ řekl Kupka.