V osmdesátých letech Ondřej Havelka patřil k výrazným a velmi obsazovaným herců. Tehdy byl mladý, měl noblesní vystupování a výrazné role ve filmech jako Krakonoš a lyžníci, Lékař umírajícího času, Rumburak, Žáku Kašíku, nežeň se, nebo Dobré světlo, stejně jako výrazné televizní role v seriálech Sanitka, Panoptikum hříšných lidí, Malý pitaval z velkého města nebo Dobrodružství kriminalistiky, se jen hrnuly. Po revoluci se však tento umělec, který dnes slaví kulatou sedmdesátku, jako herec prakticky vytratil. Objevil se v seriálech Hříchy pro pátera Knoxe a Saturnin, ovšem to bylo z těch výrazných úloh všechno.
O to více exceloval v hudbě. Od roku 1995 stál v čele vlastní kapely Melody Makers, které dodnes s velkým úspěchem přehrává hudbu 20. a 30. let 20. století. To je totiž parketa, v níž se Havelka našel a s takovou stylizací si jej dnes spojuje většina Čechů.
Velmi výrazného úspěchu syn herečky Štěpánky Havelkové a profesora Akademie múzických umění Svatopluka Havelky, dosáhl také na divadelním kolbišti. V roce 2014 dosáhl mezinárodního uznání se svou režijní prací na zfilmování opery Orfeo ed Euridice od Christopha Willibalda Glucka v Zámeckém divadle v Českém Krumlově a v interiérech tamějšího zámku.