Generativní umělá inteligence sice začala ovládat veřejný prostor od sklonku roku 2022 díky fenoménu ChatGPT od společnosti OpenAI, ale Češi nadále jen o AI čtou, než aby si programy sami vyzkoušeli. Podle aktuálního průzkumu společnosti Deloitte má zkušenost s generativní umělou inteligencí jen 22 procent Čechů. Zatímco povědomí o ní má 35 procent obyvatel ve věku 18 až 65 let.
Zajímavé je, že v této oblasti převažují muži, mezi kterými je informovanost dvakrát vyšší než mezi ženami. Mezi mladou generací, v rozmezí 18 až 25 let, je znalost generativní AI výrazně vyšší a dosahuje až 68 procent. Naopak ve skupině 55 až 65 let má povědomí o AI jen 12 procent respondentů. Ačkoliv se povědomí o generativní AI zvyšuje, většina Čechů (65 %) o ní nikdy neslyšela.
Průzkum také ukázal, že více než polovina lidí (52 %) se obává, že generativní AI sníží počet dostupných pracovních míst. Zároveň 28 procent Čechů má obavy, že tato technologie nahradí některé z jejich pracovních povinností. „Znalosti o generativní umělé inteligenci však v Česku mají spíše muži a osoby mladšího věku, což odpovídá tendencím, které v technologickém průmyslu existují již delší dobu. Snad se tento nepoměr postupně zlepší,” říká expert na telekomunikaci v českém Deloitte Jan Kudlák.
Další průzkum od Deloitte také ukázal, že tři čtvrtiny podniků očekávají, že generativní AI do tří let změní jejich společnosti. „Pro osvojení a používání generativní AI co největším množstvím uživatelů je důležité, že většina stávajících nástrojů je zcela zdarma nebo má bezplatné verze, čímž jsou přístupné na jakémkoli chytrém telefonu nebo počítači a nic tak nebrání v jejich využívání. V budoucnu však očekávám čím dál větší monetizaci již dostupných nástrojů i vznik zcela nových interních systémů generativní umělé inteligence uvnitř jednotlivých firem, integraci do řady aplikací nebo další nové byznys modely,” predikuje výhled do budoucna lídr TMT skupiny v Deloitte, který pomáhá se strategií a technologickou transformací největším telekomunikačním firmám v Evropě.