neděle 24. listopadu 2024

Generativní umělou inteligenci si vyzkoušela čtvrtina Čechů

O umělou inteligenci se zajímají více muži než ženy. Zatím vyzkoušelo generativní AI celkem 22 procent Čechů.

ChatGPT

Ilustrační foto.
Zdroj: Pexels / Matheus Bertelli

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pexels / Matheus Bertelli

Generativní umělá inteligence sice začala ovládat veřejný prostor od sklonku roku 2022 díky fenoménu ChatGPT od společnosti OpenAI, ale Češi nadále jen o AI čtou, než aby si programy sami vyzkoušeli. Podle aktuálního průzkumu společnosti Deloitte má zkušenost s generativní umělou inteligencí jen 22 procent Čechů. Zatímco povědomí o ní má 35 procent obyvatel ve věku 18 až 65 let.

Zajímavé je, že v této oblasti převažují muži, mezi kterými je informovanost dvakrát vyšší než mezi ženami. Mezi mladou generací, v rozmezí 18 až 25 let, je znalost generativní AI výrazně vyšší a dosahuje až 68 procent. Naopak ve skupině 55 až 65 let má povědomí o AI jen 12 procent respondentů. Ačkoliv se povědomí o generativní AI zvyšuje, většina Čechů (65 %) o ní nikdy neslyšela.

Průzkum také ukázal, že více než polovina lidí (52 %) se obává, že generativní AI sníží počet dostupných pracovních míst. Zároveň 28 procent Čechů má obavy, že tato technologie nahradí některé z jejich pracovních povinností. „Znalosti o generativní umělé inteligenci však v Česku mají spíše muži a osoby mladšího věku, což odpovídá tendencím, které v technologickém průmyslu existují již delší dobu. Snad se tento nepoměr postupně zlepší,” říká expert na telekomunikaci v českém Deloitte Jan Kudlák.

Další průzkum od Deloitte také ukázal, že tři čtvrtiny podniků očekávají, že generativní AI do tří let změní jejich společnosti. „Pro osvojení a používání generativní AI co největším množstvím uživatelů je důležité, že většina stávajících nástrojů je zcela zdarma nebo má bezplatné verze, čímž jsou přístupné na jakémkoli chytrém telefonu nebo počítači a nic tak nebrání v jejich využívání. V budoucnu však očekávám čím dál větší monetizaci již dostupných nástrojů i vznik zcela nových interních systémů generativní umělé inteligence uvnitř jednotlivých firem, integraci do řady aplikací nebo další nové byznys modely,” predikuje výhled do budoucna lídr TMT skupiny v Deloitte, který pomáhá se strategií a technologickou transformací největším telekomunikačním firmám v Evropě.

Autor: Šimon Mitro

Související

Google Chrome
Zahraniční Technologie

Americká vláda žádá, aby Google prodal Chrome

peníze
Domácí

Téměř čtvrtina Čechů splácí půjčky. Mladí si často berou úvěr kvůli lákavým nabídkám

Screen reklamy Alzy ke slevové akci Black Friday
Ekonomika Nakupování

Při nákupech elektroniky dominují eshopy nad kamennými prodejnami

Donald Trump
Zahraniční AI

ChatGPT zablokovalo statisíce žádostí o deepfake obrázků Trumpa a Harris