Diskriminačně nastavené algoritmy facebookových reklam a inzercí na základě věku a pohlaví, to je aktuální téma, které teď řeší skupiny pro lidská práva v Evropě. Přišlo se na to díky průzkumu mezinárodní neziskové organizace Global Witness. Mateřská společnost Meta teď čelí hned čtyřem stížnostem.
Průzkum uvádí i několik příkladů, mezi nimi se nejčastěji objevují nabídky zaměstnání. Inzeráty na pozici mechanik se objevovaly jen mužům, zatímco inzeráty pro učitele předškolních zařízení se zobrazovaly v drtivé většině jen ženám. "Obávám se, že Facebook prohlubuje předsudky, se kterými ve společnosti žijeme, a ve skutečnosti maří příležitost k pokroku a rovnosti na pracovišti," řekla Naomi Hirst, vedoucí kampaně o digitálních hrozbách pro Global Witness.
Stížnosti teď budou prošetřovat úřady pro lidská práva a úřady pro ochranu dat ve Francii a Nizozemsku. Jejich úkolem bude zjistit, zda praktiky Meta porušují lidská práva nebo zákony na ochranu dat. Pokud některá z agentur shledá obvinění jako opodstatněná, mohla by společnost provozující sociální média dostat vysoké pokuty a v daných zemích by pravděpodobně čelila sankcím nebo tlaku na provedení zásadních změn ve svých produktech.
Nezisková organizace Global Witness už jednou kvůli podobným obavám z diskriminace stížnost přímo na Facebook podávala. Společnost záměr diskriminovat určité skupiny ale odmítla, "Systém bere v úvahu různé druhy informací, aby se snažil nabízet lidem reklamy, které je budou nejvíce zajímat," uvedla Meta ve svém vyjádření. Nové stížnosti Meta nekomentovala, k těm starším se ale zástupci společnosti vyjádřili tak, že s odborníky na lidská práva spolupracují a snaží se najít nejlepší řešení, jak tuhle algoritmickou nespravedlnost vyřešit.