Podle analýzy Evropské federace pro dopravu a životní prostředí mají evropští výrobci automobilů do roku 2030 zajištěno méně než šestinu klíčových surovin nezbytných pro výrobu baterií pro elektrická vozidla. Konkrétně jde o nedostatečné dodávky lithia, kobaltu a niklu pro dosažení cílů pro prodeje elektrických vozidel do roku 2030.
Největší výrobci elektromobilů na světě, jako Tesla ve Spojených státech a čínská BYD, jsou podle analýzy mnohem dál než mnozí evropští konkurenti v zajišťování přístupu ke klíčovým surovinám. Baterie používané v zařízeních od mobilních telefonů po automobily jsou vyrobeny z kombinací drahých kovů. Největší zájem je aktuálně o lithium, coby nejlehčí kov.
Podle analýzy evropské automobilky zveřejnily informace o dohodách ohledně dodávek kovů, které by pokryly pouze 14 procent lithia, 17 procent niklu a 10 procent kobaltu potřebných pro dosažení cílů do roku 2030. Přitom Evropská unie i Velká Británie se zavázaly do roku 2035 zakázat prodej nových automobilů s fosilními palivy.
„Existuje jasný rozpor mezi cíli výrobců elektromobilů a jejich strategiemi pro kritické minerály. Tesla a BYD jsou o mnoho kroků před většinou evropských hráčů, kteří si teprve začínají uvědomovat výzvy spojené se zajištěním kovů pro baterie do elektromobilů,“ uvedla Julia Poliscanova, vedoucí ředitelka pro vozidla a elektromobilitu v Evropské federaci pro dopravu a životní prostředí.