Evropský námořní sektor dosahuje pokroku v oblasti udržitelnosti, ale podle nového reportu bude muset v nadcházejících letech udělat ještě více, aby splnil klimatické a environmentální cíle EU. Ty se zaměřují na snižování spotřeby energie, znečištění a emisí skleníkových plynů, stejně jako lepší ochranu biodiverzity.
Námořní doprava je klíčová pro obchod, ekonomický růst a energetickou bezpečnost, ale její rostoucí poptávka znamená také větší zátěž pro životní prostředí. I když sektor zaznamenal určitý pokrok, snižování emisí stále představuje výzvu. Doprava, rybolov, tankery a turistické lodě se podílejí na třech až čtyřech procentech celkových emisí CO2 v Evropské unii. V letech 2018 až 2023 se navíc zdvojnásobily emise metanu, které tvořily 26 procent emisí sektoru v roce 2022.
Dopady na životní prostředí zahrnují i znečištění vody, ropné skvrny, splašky a hluk. Množství námořního odpadu se sice snížilo o polovinu za poslední dekádu, ale stále představuje velký problém. Kromě toho ztráta kontejnerů, včetně těch s plastovými peletami, i nadále přispívá k znečištění moří.
Zpráva rovněž ukazuje, že využívání alternativních paliv a zdrojů energie roste, i když stále z nízké úrovně. Produkce těchto paliv však bude muset výrazně vzrůst, aby pokryla rostoucí poptávku. Současně je potřeba vyvinout mezinárodní směrnice a vyškolit námořníky v nových technologiích dekarbonizace.