středa 12. března 2025

Evropský námořní sektor pokročil směrem k udržitelnosti

Evropský námořní sektor udělal pokrok v oblasti udržitelnosti, ale aby splnil klimatické a environmentální cíle EU, bude muset zvýšit své úsilí v následujících letech.

přístav

Ilustrační foto.
Zdroj: Flickr

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Flickr

Evropský námořní sektor dosahuje pokroku v oblasti udržitelnosti, ale podle nového reportu bude muset v nadcházejících letech udělat ještě více, aby splnil klimatické a environmentální cíle EU. Ty se zaměřují na snižování spotřeby energie, znečištění a emisí skleníkových plynů, stejně jako lepší ochranu biodiverzity.

Námořní doprava je klíčová pro obchod, ekonomický růst a energetickou bezpečnost, ale její rostoucí poptávka znamená také větší zátěž pro životní prostředí. I když sektor zaznamenal určitý pokrok, snižování emisí stále představuje výzvu. Doprava, rybolov, tankery a turistické lodě se podílejí na třech až čtyřech procentech celkových emisí CO2 v Evropské unii. V letech 2018 až 2023 se navíc zdvojnásobily emise metanu, které tvořily 26 procent emisí sektoru v roce 2022.

Dopady na životní prostředí zahrnují i znečištění vody, ropné skvrny, splašky a hluk. Množství námořního odpadu se sice snížilo o polovinu za poslední dekádu, ale stále představuje velký problém. Kromě toho ztráta kontejnerů, včetně těch s plastovými peletami, i nadále přispívá k znečištění moří.

Zpráva rovněž ukazuje, že využívání alternativních paliv a zdrojů energie roste, i když stále z nízké úrovně. Produkce těchto paliv však bude muset výrazně vzrůst, aby pokryla rostoucí poptávku. Současně je potřeba vyvinout mezinárodní směrnice a vyškolit námořníky v nových technologiích dekarbonizace.

Autor: Šimon Mitro

Související

citrony
Zahraniční Klimatické změny

Horko zvyšuje riziko toxinů v potravinách

Dobíjecí stanice
Ekonomika Elektromobily

Evropa zpomaluje elektrifikaci aut. Čína mezitím vede

solární panely
Zahraniční

EU se přibližuje cílům nulového znečištění, ale výzvy přetrvávají

emise
Zahraniční

Státní firmy dominují emisím skleníkových plynů