Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) zveřejnila první výroční zprávu o zavádění nařízení ReFuelEU, které sleduje používání udržitelných leteckých paliv (SAF). Závěry ukazují, že přechod evropského letectví na čistší energii postupuje pomalu a hrozí, že klimatické cíle zůstanou jen na papíře.
V roce 2024 tvořila udržitelná paliva pouhých šest desetin procenta z veškerého leteckého paliva spotřebovaného na letištích EU. Přestože výrobní kapacita už teoreticky pokrývá cíle pro roky 2025 i 2030, odvětví stále závisí na dovozu – téměř sedm z deseti tun surovin pochází z Asie, hlavně z Číny a Malajsie.
Zpráva také odhalila, že žádné e-palivo – tedy syntetické palivo vyráběné z obnovitelných zdrojů – se zatím na trh nedostalo, a to navzdory desítkám rozběhnutých projektů. Bez veřejné podpory a jistoty návratnosti hrozí jejich zastavení.
Emise sektoru navíc dál rostou. I když dodávky SAF zabránily vypuštění zhruba sedmi set tisíc tun oxidu uhličitého, celkové emise evropského letectví se zvýšily o osm procent. Růst dopravy tak ruší veškeré klimatické přínosy.
Podle organizace Transport & Environment musí EU okamžitě zvýšit investice do e-paliv a bezemisního letectví, zastavit rozšiřování letišť, zdanit letecké palivo a omezit časté létání. Jen tak může letectví začít snižovat emise stejně jako ostatní průmyslová odvětví.