sobota 15. listopadu 2025

Evropské letectví brzdí přechod na čisté palivo, varuje zpráva EASA

Spotřeba udržitelných leteckých paliv v EU zůstává minimální a růst letecké dopravy ruší klimatické přínosy, upozorňuje nová zpráva Evropské agentury pro bezpečnost letectví.

letadlo

Ilustrační foto.
Zdroj: Needpix

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Needpix

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) zveřejnila první výroční zprávu o zavádění nařízení ReFuelEU, které sleduje používání udržitelných leteckých paliv (SAF). Závěry ukazují, že přechod evropského letectví na čistší energii postupuje pomalu a hrozí, že klimatické cíle zůstanou jen na papíře.

V roce 2024 tvořila udržitelná paliva pouhých šest desetin procenta z veškerého leteckého paliva spotřebovaného na letištích EU. Přestože výrobní kapacita už teoreticky pokrývá cíle pro roky 2025 i 2030, odvětví stále závisí na dovozu – téměř sedm z deseti tun surovin pochází z Asie, hlavně z Číny a Malajsie.

Zpráva také odhalila, že žádné e-palivo – tedy syntetické palivo vyráběné z obnovitelných zdrojů – se zatím na trh nedostalo, a to navzdory desítkám rozběhnutých projektů. Bez veřejné podpory a jistoty návratnosti hrozí jejich zastavení.

Emise sektoru navíc dál rostou. I když dodávky SAF zabránily vypuštění zhruba sedmi set tisíc tun oxidu uhličitého, celkové emise evropského letectví se zvýšily o osm procent. Růst dopravy tak ruší veškeré klimatické přínosy.

Podle organizace Transport & Environment musí EU okamžitě zvýšit investice do e-paliv a bezemisního letectví, zastavit rozšiřování letišť, zdanit letecké palivo a omezit časté létání. Jen tak může letectví začít snižovat emise stejně jako ostatní průmyslová odvětví.

Autor: Šimon Mitro

Související

EU
Zahraniční

EEA volá po silnější reakci na extrémy počasí

nákladní loď
Zahraniční

Lodní doprava v EU vypustila rekordní množství emisí

EU
Zahraniční

EU je na cestě k dosažení klimatických cílů do roku 2030

nemocnice
Zahraniční Zdraví

Každé páté úmrtí na srdce v EU souvisí s prostředím