Nová opatření mají podle Evropské komise vyrovnat dopady čínských státních subvencí, jako jsou zvýhodněné ceny surovin, granty a pozemky poskytované za netržních podmínek. Podpora se pohybuje od 7,8 procent u Tesly po nejvyšší sazbu u čínské automobilky SAIC.
Cla vyvolala ostrou kritiku Pekingu, který je označil za protekcionismus ohrožující obchodní vztahy s EU. Jako odpověď na zavedená cla zahájila Čína šetření unijního dovozu některých potravin, a navíc předložila protest Světové obchodní organizaci.
Čínské značky rychle expandují na unijním trhu, kde dnes tvoří 8 procent prodaných elektromobilů. Odhaduje se, že příští rok tento podíl dosáhne 15 procent, přičemž čínské vozy jsou až o 20 procent levnější než evropské. Ačkoliv cla podporuje deset členských států, Německo a další čtyři země byly proti, zatímco dvanáct států, včetně Česka, se zdrželo hlasování. Na zablokování opatření by však byla potřeba kvalifikovaná většina. USA letos navýšily cla na čínské elektromobily na 100 procent.