Evropská hlavní města připravují bezemisní zóny. Klíčem jsou elektrické dodávky

Nová analýza ukazuje, že do roku 2030 by mohly všechny hlavní města EU zavést zóny bez emisí a zároveň mít dostatek elektrických dodávek vyrobených v Evropě, aby splnila požadavky na dopravu.

elektrická dodávka

Ilustrační foto.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Očekává se, že do roku 2026 bude k dispozici více modelů elektrických dodávek než dieselových a benzinových. Do roku 2027 by měly být elektrické dodávky levnější než jejich naftové protějšky. Mezi lety 2025 a 2030 by se v EU a Velké Británii mělo prodat 3,9 milionu elektrických dodávek, což zcela postačí pro implementaci nulových emisních zón ve všech 27 hlavních městech EU a v Londýně.

Zóny bez emisí, ve kterých budou povolena pouze vozidla s nulovými emisemi, se v Evropě stávají stále populárnějšími jako nástroj boje proti znečištění ovzduší. Do roku 2030 se plánuje 35 takových zón, přičemž 19 z nich začne platit už v roce 2025. Nová směrnice EU o kvalitě ovzduší, která vstoupí v platnost v roce 2030, přiměje města k zavedení dalších opatření pro zlepšení ovzduší.

V současnosti je na trhu 23 modelů elektrických dodávek s dojezdem přes 250 kilometrů, což umožňuje většině řidičů provádět jejich každodenní jízdy bez nutnosti dobíjení. Evropská unie plánuje elektrifikaci firemních flotil a elektrické dodávky by měly hrát klíčovou roli v tomto procesu.

Autor: Šimon Mitro

Související

Volvo
Ekonomika Auta

Volvo sází na zelenou ocel. Automobilky tlačí na čistší výrobu

elon-musk-tesla-ilon-mask-uspeshnyi
Ekonomika

Pokud Tesla udrží tržní hodnotu, dostane Musk pohádkovou odměnu

elektromobil
Domácí

Česko má 50 tisíc elektromobilů. Do roku 2035 jich bude milion

Hlavní nádraží
Domácí

Praha má plán na snižování hluku, návrhy k němu může podávat veřejnost