pondělí 6. října 2025

Evropská hlavní města připravují bezemisní zóny. Klíčem jsou elektrické dodávky

Nová analýza ukazuje, že do roku 2030 by mohly všechny hlavní města EU zavést zóny bez emisí a zároveň mít dostatek elektrických dodávek vyrobených v Evropě, aby splnila požadavky na dopravu.

elektrická dodávka

Ilustrační foto.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Očekává se, že do roku 2026 bude k dispozici více modelů elektrických dodávek než dieselových a benzinových. Do roku 2027 by měly být elektrické dodávky levnější než jejich naftové protějšky. Mezi lety 2025 a 2030 by se v EU a Velké Británii mělo prodat 3,9 milionu elektrických dodávek, což zcela postačí pro implementaci nulových emisních zón ve všech 27 hlavních městech EU a v Londýně.

Zóny bez emisí, ve kterých budou povolena pouze vozidla s nulovými emisemi, se v Evropě stávají stále populárnějšími jako nástroj boje proti znečištění ovzduší. Do roku 2030 se plánuje 35 takových zón, přičemž 19 z nich začne platit už v roce 2025. Nová směrnice EU o kvalitě ovzduší, která vstoupí v platnost v roce 2030, přiměje města k zavedení dalších opatření pro zlepšení ovzduší.

V současnosti je na trhu 23 modelů elektrických dodávek s dojezdem přes 250 kilometrů, což umožňuje většině řidičů provádět jejich každodenní jízdy bez nutnosti dobíjení. Evropská unie plánuje elektrifikaci firemních flotil a elektrické dodávky by měly hrát klíčovou roli v tomto procesu.

Autor: Šimon Mitro

Související

fotovoltaika
Ekonomika

Slunce je poprvé hlavním zdrojem elektřiny v EU

NadezhdaSliven
Zahraniční

Diskriminace Romů je podle výzkumu nejhorší v Portugalsku

První úsek plánované VRT mezi Modřicemi a Rakvicemi získal kladné stanovisko Ministerstva životního prostředí.
Domácí

Vysokorychlostní trať na jižní Moravě má zelenou

pole
Zahraniční

Sedm zemí žádá stažení nové zemědělské politiky EU