Evropa zpomaluje elektrifikaci aut. Čína mezitím vede

Evropská unie představila nový plán pro automobilový průmysl, který přináší podporu pro elektromobily, ale zároveň oslabuje klimatické cíle.

Dobíjecí stanice

Ilustrační foto.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Evropská komise představila plán na podporu automobilového průmyslu, který obsahuje důležité kroky, ale zároveň oslabuje ekologické cíle. Zmírnění emisních limitů CO₂ na roky 2025–2027 by mohlo vést k výrobě až o 880 tisíc elektromobilů méně, čímž Evropa riskuje další ztrátu konkurenceschopnosti vůči Číně.

Plán počítá s podporou evropských výrobců elektromobilů a zákonem o ekologizaci firemních flotil. Zároveň ale automobilky získaly dvouletý odklad pro splnění emisních limitů CO₂ v roce 2025, což oslabuje jejich motivaci přejít na elektrická vozidla. Podle Evropské federace pro dopravu a životní prostředí (T&E) tento ústupek sníží tlak na vývoj dostupnějších modelů elektromobilů.

Podle expertů by Evropa měla odolat dalším pokusům o změkčení klimatických cílů pro roky 2030 a 2035. Doprava je totiž v EU odpovědná za 22 procent emisí skleníkových plynů, a bez striktní regulace hrozí zpomalení dekarbonizace celého sektoru.

Evropská komise také zvažuje podporu produkce baterií a recyklace surovin. Podle T&E však opatření přicházejí příliš pozdě, protože v loňském roce bylo v Evropě zrušeno nejméně 100 GWh výrobní kapacity baterií. Evropským výrobcům chybí rovné podmínky v konkurenci se státem podporovanými čínskými a americkými firmami.

Autor: Šimon Mitro

Související

495092206_9727702937305218_702538543568602211_n
Zahraniční

Litva bude pokračovat v proevropském kurzu. Zaručuje to nová premiérka

Gu40Z09WoAAeEs1
Zahraniční

Americká a indonéská armáda spustily bojové cvičení. Hlavním tématem je Čína

GzMHycEawAAnNJu
Zahraniční

Tajfun Kajiki udeřil na Vietnam v plné síle. Stromy padají, voda zaplavuje domy

3
Zahraniční

Přestřelka mezi Maďarskem a Ukrajinou pokračuje. V hlavní roli je ruská ropa