Evropa může vést v zeleném létání. Ale brzdí ji nedostatek investic

Evropa má šanci stát se světovým lídrem ve výrobě syntetického kerosinu z obnovitelných zdrojů.

letadlo

Ilustrační foto.
Zdroj: Needpix

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Needpix

Evropa drží světové prvenství v počtu plánovaných projektů na výrobu tzv. e-kerosinu – udržitelného leteckého paliva, které může snížit emise CO₂ až o 90 procent. Přes 40 velkých projektů by mohlo ročně dodat tři miliony tun paliva, což představuje asi pět procent roční potřeby evropského letectví.

Tento náskok umožnila unijní legislativa ReFuelEU, která zavádí závazné cíle pro využívání udržitelných paliv v letectví. Přesto se dosud nezačala stavět žádná z plánovaných továren.

Hlavní překážkou jsou finance. Každá továrna potřebuje investici 1–2 miliardy eur, celkově až 20 miliard do roku 2030. Evropské veřejné podpory však zatím nejsou dostatečné a tradiční ropné firmy se do vývoje téměř nezapojují.

Autor: Šimon Mitro

Související

energie
Zahraniční Zelená energie

Největší písečná baterie světa pomáhá finskému městu snížit emise

větrná elektrárna
Domácí Zelená energie

Česko zrychlí stavbu solárních a větrných elektráren

Etihad Airways
Domácí

Praha má nové přímé spojení s Abú Dhabí

elektřina
Ekonomika Zelená energie

Komunitní energetika nabírá v Česku na síle