Elektromobilita v EU roste, Česko dál výrazně zaostává

V Evropské unii přibylo od ledna do října téměř 1,5 milionu nových elektromobilů, což je meziročně o více než čtvrtinu více. Český trh roste ještě rychleji, přesto mají bateriové vozy u nás jen malý podíl – výrazně nižší než průměr celé EU.

Dobíjecí stanice

Ilustrační foto.
Zdroj: Rawpixel

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Rawpixel

V zemích Evropské unie bylo za prvních deset měsíců letoška registrováno 8 974 026 nových osobních aut. Zájem o čistě elektrické vozy výrazně stoupl, jejich registrace vzrostly o více než jednu čtvrtinu a dosáhly 1 473 447 kusů. Elektromobily tak v EU tvoří téměř jednu šestinu všech nových registrací.

Česko se s růstem o 31,8 % řadí k nejrychleji rostoucím trhům, počet registrací stoupl na 11 444 vozidel. Podíl elektromobilů je ale nízký – jen 5,6 %. V Maďarsku je to 8,4 % a v Polsku 6,4 %. Za průměrem EU, který činí 16,4 %, tak Česká republika dál výrazně zaostává.

Největší evropské trhy letos posílily, zejména Německo se skokem o 39,4 %. Roste také poptávka po plug-in hybridech, které zvýšily tržní podíl o více než jednu třetinu. Naopak dieselová auta dál rychle ztrácejí a tvoří jen 9,2 % nových registrací.

V Česku aktuálně jezdí téměř 55,5 tisíce elektrických osobních aut a řidiči mají k dispozici 7 143 veřejných dobíjecích bodů, z toho 794 s výkonem nad 150 kW. Podle Centra dopravního výzkumu roste i trh ojetin, který už dosáhl podílu 5,7 %.

Značka Škoda letos v segmentu elektromobilů dominuje – získala tržní podíl 37,5 % a předstihla Teslu, která meziročně propadla o 46 %. Nejregistrovanějším modelem je Škoda Elroq, následují Enyaq a Tesla Model Y.

Autor: Šimon Mitro

Související

Machu-Picchu-main-shot-cropped
Zahraniční

Machu Picchu v problémech. Spory paralyzují peruánský div světa

elektromobil
Domácí

Konec výhod pro elektromobily? Koalice chce zrušit bezplatné dálnice i slevy

profimedia-1050449929
Zahraniční Výročí

První Mercedes vyjel na silnici před 125 lety

motorkář
Světové dny

Den projížďky