pondělí 8. září 2025

Elektrická dobíjecí depa mohou změnit nákladní dopravu

Elektrické nákladní vozy jsou připraveny na provoz, ale infrastruktura dep stále zaostává. Nová studie upozorňuje, že právě depa se stanou klíčovým prvkem pro rychlý rozvoj bezemisní silniční logistiky.

elektrický náklaďák

Ilustrační foto.
Zdroj: Flickr

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Flickr

Elektrické nákladní vozy na baterie (BET) se stávají vážnou konkurencí dieselovým truckům, zejména v regionální dopravě do 300 km. Výrobci očekávají, že v roce 2030 budou tvořit více než třetinu všech nových těžkých nákladních vozidel prodaných v EU. Studie ukazuje, že pro většinu takových vozů je nejefektivnějším řešením nabíjení přímo v depu.

Podle odhadů lze téměř polovinu nákladních vozidel ve Francii, Německu a Velké Británii provozovat pouze s využitím nabíjení v depu. S rozšiřováním rychlodobíjecích míst podél evropské silniční sítě zůstane nabíjení v depu hlavním pilířem pro regionální přepravu.

Studie ale varuje, že stávající plány rozvoje elektrické sítě nepočítají s rostoucí poptávkou po nabíjení v depu. Nejlépe je na tom Francie, kde je průmyslová středněnapěťová síť nejlépe připravená. Nové unijní předpisy z poloviny roku 2025 zavedou větší transparentnost v oblasti kapacit sítě, což usnadní plánování nabíjecích míst.

Autor: Šimon Mitro

Související

elon-musk-tesla-ilon-mask-uspeshnyi
Ekonomika

Pokud Tesla udrží tržní hodnotu, dostane Musk pohádkovou odměnu

elektromobil
Domácí

Česko má 50 tisíc elektromobilů. Do roku 2035 jich bude milion

522402414_1306042204217631_1732627470369921745_n
Zahraniční

Německo pomalu otáčí kurz. Vláda chce zrušit zákaz spalovacích motorů

19964ef3-de1d-41fe-9431-5bc60f0442d6
Ekonomika

Toyota rozšíří výrobu v Česku. Nabídne 245 nových pracovních míst