úterý 22. července 2025

Elektrická dobíjecí depa mohou změnit nákladní dopravu

Elektrické nákladní vozy jsou připraveny na provoz, ale infrastruktura dep stále zaostává. Nová studie upozorňuje, že právě depa se stanou klíčovým prvkem pro rychlý rozvoj bezemisní silniční logistiky.

elektrický náklaďák

Ilustrační foto.
Zdroj: Flickr

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Flickr

Elektrické nákladní vozy na baterie (BET) se stávají vážnou konkurencí dieselovým truckům, zejména v regionální dopravě do 300 km. Výrobci očekávají, že v roce 2030 budou tvořit více než třetinu všech nových těžkých nákladních vozidel prodaných v EU. Studie ukazuje, že pro většinu takových vozů je nejefektivnějším řešením nabíjení přímo v depu.

Podle odhadů lze téměř polovinu nákladních vozidel ve Francii, Německu a Velké Británii provozovat pouze s využitím nabíjení v depu. S rozšiřováním rychlodobíjecích míst podél evropské silniční sítě zůstane nabíjení v depu hlavním pilířem pro regionální přepravu.

Studie ale varuje, že stávající plány rozvoje elektrické sítě nepočítají s rostoucí poptávkou po nabíjení v depu. Nejlépe je na tom Francie, kde je průmyslová středněnapěťová síť nejlépe připravená. Nové unijní předpisy z poloviny roku 2025 zavedou větší transparentnost v oblasti kapacit sítě, což usnadní plánování nabíjecích míst.

Autor: Šimon Mitro

Související

ČD Cargo
Ekonomika

ČD Cargo propustí stovky lidí

silnice
Domácí

Kraje nedostanou slíbené miliardy na opravu silnic

21118-preview-02
Ekonomika

Česká stopa na severu Evropy. Stavba Metrostavu v Norsku jde do finiše

Škoda Elroq
Ekonomika Elektromobily

Škoda vládne českému trhu s elektromobily