sobota 16. srpna 2025

Elektrická dobíjecí depa mohou změnit nákladní dopravu

Elektrické nákladní vozy jsou připraveny na provoz, ale infrastruktura dep stále zaostává. Nová studie upozorňuje, že právě depa se stanou klíčovým prvkem pro rychlý rozvoj bezemisní silniční logistiky.

elektrický náklaďák

Ilustrační foto.
Zdroj: Flickr

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Flickr

Elektrické nákladní vozy na baterie (BET) se stávají vážnou konkurencí dieselovým truckům, zejména v regionální dopravě do 300 km. Výrobci očekávají, že v roce 2030 budou tvořit více než třetinu všech nových těžkých nákladních vozidel prodaných v EU. Studie ukazuje, že pro většinu takových vozů je nejefektivnějším řešením nabíjení přímo v depu.

Podle odhadů lze téměř polovinu nákladních vozidel ve Francii, Německu a Velké Británii provozovat pouze s využitím nabíjení v depu. S rozšiřováním rychlodobíjecích míst podél evropské silniční sítě zůstane nabíjení v depu hlavním pilířem pro regionální přepravu.

Studie ale varuje, že stávající plány rozvoje elektrické sítě nepočítají s rostoucí poptávkou po nabíjení v depu. Nejlépe je na tom Francie, kde je průmyslová středněnapěťová síť nejlépe připravená. Nové unijní předpisy z poloviny roku 2025 zavedou větší transparentnost v oblasti kapacit sítě, což usnadní plánování nabíjecích míst.

Autor: Šimon Mitro

Související

INSID
Domácí

Třetina kamionů a autobusů chybovala hned první měsíc kontrol

elektrobus
Ekonomika Elektromobily

EU i Česko hlásí rekordní nárůst prodeje elektrobusů. Dominuje Ostravsko

Dobíjecí stanice
Ekonomika Elektromobily

Česko kraluje růstu trhu s elektromobily v EU

čipy do elektromobilů
Domácí

Čeští vědci vyvíjejí nejmodernější čipy pro elektromobily