"Mámě přišel e-mail ze Slovinska, že má nějaké společnosti zaplatit za nevyzvednutí zásilky. V mailu uvádějí pouze číslo slovenského dopravce, ale když je žádám o konkrétní objednávku, jméno internetového obchodu, tak mi odepisují, že je vše v mailu. Tam ale nic není. Vyhrožují soudem," popisuje jeden z mnoha lidí, kteří už výhružný e-mail dostali. "Synovi právě přišel stejný e-mail kvůli objednávce před 1,5 rokem. Má uhradit 2 140 korun do osmi dnů," svěřuje se druhý. "Taky mám několik e-mailů, taky na stejnou částku," říká třetí. Další lidé dokonce tvrdí, že nic neobjednali.
E-maily zasílá advokátní kancelář, která zastupuje firmu debtcollect.net. Ta pohledávky údajně odkupuje přímo od e-shopů. Všem domnělým dlužníkům pak zasílá totožný e-mail, kde jen mění část údajů.
Společnost debtcollect.net se k problému postavila kuriózně, vytvořila tiskovou zprávu, ve které obšírně popisuje, jak velkým problémem nevyzvednuté balíky jsou. "V posledních týdnech se na sociálních sítích a fórech objevilo mnoho příspěvků od lidí, kteří dostali výzvu k úhradě jakéhosi odškodnění za nepřevzatou zásilku. Mnozí jsou přesvědčeni, že se jedná o chybu, nebo dokonce podvod. Údaje z odvětví e-commerce však ukazují úplně jiný příběh: Evropa čelí jednomu z největších skrytých problémů online nakupování – extrémně vysokému podílu nepřevzatých zásilek a miliardovým ztrátám, o nichž spotřebitelé obvykle nevědí," píše firma. Tvrdí také, že peníze, které vymáhá, jsou reálné náklady na nezodpovědné nakupování. Přitom si účtuje 308 korun za údajně nevyzvednutou zásilku a přes 1 800 za advokátní služby. Ty zdůvodňuje tím, že zákazníci nereagují na výzvy k zaplacení nákladů na zásilku od on-line obchodů. "Nebo je dokonce hlásí tržním inspekcím, čímž způsobují podniku další zbytečné problémy a náklady, protože v takových případech musí aktivovat právní oddělení nebo najmout advokátní kancelář," zní bizarní vysvětlení. Pokud je totiž všechno v pořádku, nevznikají firmám kvůli jakýmkoliv inspekcím problémy či náklady. Společnost také nijak neřeší, že nejrůznější e-shopy ji předávají pohledávky s naprosto totožnými náklady na nevyzvednuté zásilky. "Čas nezodpovědného online nakupování končí. Evropský online trh se mění. Standardy jsou přísnější, obchodníci důslednější a legislativa jasná. Při každém online nákupu je proto do budoucna dobré zvážit, zda balík skutečně převezmete, nebo zda si nepřevzetím způsobíte zbytečné náklady, kterým by se dalo vyhnout jediným kliknutím," tvrdí firma.
Před jejím jednáním už před časem varovala spotřebitelská organizace dTest. "Objevují se případy, kdy je spotřebitel vyzvaný k zaplacení částky, z níž víc než polovina je tvořená náklady za práci advokáta. Otázkou je, zda lze tyto náklady vymáhat také mimo soudní řízení. Jejich úhradu lze mimo soudní řízení požadovat pouze tehdy, pokud jejich vynaložení bylo skutečně účelné a přímo souviselo s protiprávním jednáním dlužníka. Podle soudních rozhodnutí Ústavního soudu by tyto náklady za práci advokáta neměly být prostředkem k nepřiměřenému generování zisku. Nevyzval-li k zaplacení dluhu nejprve dlužníka sám věřitel a první výzva k zaplacení přišla rovnou od advokátní kanceláře, nejsou tyto náklady považovány za účelné a advokátní kancelář je po spotřebiteli nemůže požadovat," vysvětlil dTest, podle nějž právě této společnosti advokátní náklady slouží ke generování zisku.