čtvrtek 26. června 2025

Dvě třetiny Čechů jsou spokojeny s bydlením. Trápí je především rostoucí ceny

Většina Čechů, konkrétně 62 procent, je spokojená se svou současnou bytovou situací, uvádí průzkum agentury STEM/MARK.

bydlení

Ilustrační foto.
Zdroj: Pexels / RDNE Stock project

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pexels / RDNE Stock project

Téměř 62 procent Čechů je spokojeno se svou současnou bytovou situací, přičemž větší klid mají lidé s vlastním bydlením než nájemníci. Nejvíce spokojeni jsou starší lidé a vysokoškolsky vzdělaní, naopak mladší generace mezi 25 a 44 lety si na bydlení častěji stěžují.

I přes relativní spokojenost však většina Čechů sleduje zdražování realitního trhu s obavami. Více než třetina lidí se bojí, že nebude schopna hradit nájem nebo splátky hypotéky v příštím roce. Nejvíce tyto obavy tíží právě nájemníky, mladé lidi a osoby s nižším vzděláním.

Dvě třetiny obyvatel navíc vnímají bytovou situaci v ČR pesimisticky a považují ji za špatně řízenou. Nejpalčivějšími problémy jsou podle nich vysoké ceny nemovitostí, rostoucí nájemné, nedostatečná bytová výstavba a vysoké úrokové sazby. Více než 70 procent lidí nevěří, že se v příštích letech podaří vybudovat dostatek dostupných bytů, přesto velká většina podporuje jejich výstavbu.

Ceny nemovitostí v Česku už nyní vnímají tři čtvrtiny obyvatel jako vyšší než před rokem a podobný podíl očekává jejich další růst. Nájemné u soukromých pronajímatelů podle většiny dále poroste. Při výběru bydlení Češi nejvíce preferují dobrý poměr ceny a kvality a často volí rodinný dům mimo město.

Celkově tedy převažuje spokojenost s bydlením, ale i výrazná nejistota kvůli rostoucím nákladům a pochybnostem o budoucí dostupnosti kvalitních a cenově přijatelných bytů.

Autor: Šimon Mitro

Související

rodina
Zahraniční

Mladí Američané plánují méně dětí než dříve

Lidl pokladna
Domácí Nakupování

Lidl kraluje reklamě i nákupním vozíkům

těhotenství
Zahraniční

Američané se v názorech na potraty liší podle států

Albert
Domácí Nakupování

Češi nakupují potraviny nejčastěji několikrát týdně, preferují hypermarkety