Greenwashing, to je pojem, který označuje šíření klamných informací o tom, že je nějaký produkt ekologicky prospěšný. Právě kvůli tomu teď ve Spojeném království vyšetřují společnost Unilever, která se v roce 2019 stala globálním lídrem v oblasti udržitelnosti. Dnes se bude výrobce produktů značky Dove, Domestos a Marmite zodpovídat hned z několika přešlapů.
Americká nadace Changing Markets Foundation loni zjistila, že společnost nahradila recyklovatelné PET lahve s pracím prostředkem za nerecyklovatelné sáčky s mnohem menší kapacitou. Podle posledních údajů Greenpeace prý Unilever každou sekundu prodává 1 700 znečišťujících plastových sáčků, čímž podněcuje globální krizi znečištění plasty, a produkuje obrovské množství odpadu. Britský úřad pro hospodářskou soutěž a trhy má teď proto podezření, že tvrzení společnosti o tom, jak jsou její produkty zelené, může být přehnané.
"Stále více lidí se snaží přispět svým dílem k ochraně životního prostředí, ale obáváme se, že mnozí jsou uvádění v omyl takzvanými zelenými produkty, které nejsou tím, čím se zdají být," řekla generální ředitelka úřadu Sarah Cardell. Podle ní bude třeba řadu tvrzení firmy ještě prošetřit.
Pokud se ukáže, že se Unilever greenwashingu opravdu dopouští, podniknou úřady okamžitá opatření, aby zajistily ochranu zákazníků. Společnost pak bude muset napravit svůj přístup k ekologii, nebo půjde k soudu. Její vedení se k vyšetřování zatím nevyjádřilo.