Doprava brzdí klimatické cíle EU

Evropská unie sice postupuje směrem k uhlíkové neutralitě, ale sektor dopravy stále zaostává.

silnice

Ilustrační foto.
Zdroj: www.wikimediacommons.com

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: www.wikimediacommons.com

Podle nové zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) je pokrok v omezování emisí skleníkových plynů v dopravě pomalý, zejména kvůli rostoucí poptávce po dopravě a nízkému využívání udržitelných způsobů přepravy.

Soukromé automobily zůstávají v Evropě dominantním způsobem přepravy. Objem dopravy po silnicích od roku 1995 vzrostl o 25 procent. Stejný trend lze pozorovat i v nákladní dopravě, která rovněž preferuje silniční přepravu. Objem zboží přepravovaného po silnicích vzrostl o dvě třetiny.

Emise skleníkových plynů v dopravě byly v roce 2022 o 26 procent vyšší než v roce 1990. Navzdory pokroku v technologii, jako jsou elektrická vozidla, roste poptávka po dopravě rychleji než její efektivita. Letecká doprava rovněž výrazně přispívá k emisím a její poptávka od roku 1995 vzrostla o 140 procent.

Aby EU splnila svůj cíl snížit emise z dopravy do roku 2050 o 90 procent, bude nutné urychlit investice do inovací a technologií. Přestože se znečištění ovzduší z dopravy podařilo výrazně snížit, zejména díky přísnějším normám, stále je třeba více investovat do udržitelných způsobů přepravy a jejich rychlejšího nasazení.

Autor: Šimon Mitro

Související

Katalánsko
Zahraniční Zajímavosti

Evropské regionální jazyky usilují o větší uznání

EV
Ekonomika Elektromobily

Sociální leasing může zpřístupnit elektromobily milionům evropských domácností

silnice
Ekonomika Auta

Emisní úleva pro automobilky. EU schválila větší časovou rezervu

ECB
Zahraniční

EU spouští obranný megafond. Státy si rozdělí až 150 miliard eur