Doprava brzdí klimatické cíle EU

Evropská unie sice postupuje směrem k uhlíkové neutralitě, ale sektor dopravy stále zaostává.

silnice

Ilustrační foto.
Zdroj: www.wikimediacommons.com

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: www.wikimediacommons.com

Podle nové zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) je pokrok v omezování emisí skleníkových plynů v dopravě pomalý, zejména kvůli rostoucí poptávce po dopravě a nízkému využívání udržitelných způsobů přepravy.

Soukromé automobily zůstávají v Evropě dominantním způsobem přepravy. Objem dopravy po silnicích od roku 1995 vzrostl o 25 procent. Stejný trend lze pozorovat i v nákladní dopravě, která rovněž preferuje silniční přepravu. Objem zboží přepravovaného po silnicích vzrostl o dvě třetiny.

Emise skleníkových plynů v dopravě byly v roce 2022 o 26 procent vyšší než v roce 1990. Navzdory pokroku v technologii, jako jsou elektrická vozidla, roste poptávka po dopravě rychleji než její efektivita. Letecká doprava rovněž výrazně přispívá k emisím a její poptávka od roku 1995 vzrostla o 140 procent.

Aby EU splnila svůj cíl snížit emise z dopravy do roku 2050 o 90 procent, bude nutné urychlit investice do inovací a technologií. Přestože se znečištění ovzduší z dopravy podařilo výrazně snížit, zejména díky přísnějším normám, stále je třeba více investovat do udržitelných způsobů přepravy a jejich rychlejšího nasazení.

Autor: Šimon Mitro

Související

Mercedes
Ekonomika Auta

Německé automobilky jsou pod tlakem. Goldman Sachs varuje před obtížným rokem

4925947_1_1
Zahraniční

Tchaj-wan popravil vraha. Lidskoprávní organizace i EU bijí na poplach

letadlo
Zahraniční

Letecký sektor ohrožuje klimatické cíle Evropy

Pražský okruh
Domácí

Praha urychlí výstavbu okruhu díky novému stavebnímu zákonu