neděle 26. října 2025

Doprava brzdí klimatické cíle EU

Evropská unie sice postupuje směrem k uhlíkové neutralitě, ale sektor dopravy stále zaostává.

silnice

Nový úsek D6 mezi Žalmanovem a Knínicemi.
Zdroj: ŘSD

  • Nový úsek D6 mezi Žalmanovem a Knínicemi.
  • Zdroj: ŘSD

Podle nové zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) je pokrok v omezování emisí skleníkových plynů v dopravě pomalý, zejména kvůli rostoucí poptávce po dopravě a nízkému využívání udržitelných způsobů přepravy.

Soukromé automobily zůstávají v Evropě dominantním způsobem přepravy. Objem dopravy po silnicích od roku 1995 vzrostl o 25 procent. Stejný trend lze pozorovat i v nákladní dopravě, která rovněž preferuje silniční přepravu. Objem zboží přepravovaného po silnicích vzrostl o dvě třetiny.

Emise skleníkových plynů v dopravě byly v roce 2022 o 26 procent vyšší než v roce 1990. Navzdory pokroku v technologii, jako jsou elektrická vozidla, roste poptávka po dopravě rychleji než její efektivita. Letecká doprava rovněž výrazně přispívá k emisím a její poptávka od roku 1995 vzrostla o 140 procent.

Aby EU splnila svůj cíl snížit emise z dopravy do roku 2050 o 90 procent, bude nutné urychlit investice do inovací a technologií. Přestože se znečištění ovzduší z dopravy podařilo výrazně snížit, zejména díky přísnějším normám, stále je třeba více investovat do udržitelných způsobů přepravy a jejich rychlejšího nasazení.

Autor: Šimon Mitro

Související

euro
Ekonomika

Soukromý sektor eurozóny roste nejrychleji za více než dva roky

INSID
Domácí

Inspektoři silniční dopravy odhalili přes tisíc přestupků

letadlo
Ekonomika

Evropské letectví brzdí přechod na čisté palivo, varuje zpráva EASA

54358332117_80ca823761_b
Zahraniční

Slovensko změnilo názor. Sankční balíček proti Rusku má zelenou