čtvrtek 21. listopadu 2024

Domácí problémy jsou přednější než zahraniční záležitosti, hlásají národy

Celosvětový průzkum odhaluje rozdíly v pohledu na globalizaci a zájem o angažovanost v zahraničních záležitostech.

globalizace

Ilustrační foto.
Zdroj: Flickr

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Flickr

Průzkum ze 24 zemí po celém světě od společnosti Pew Research odhaluje, jak lidé vnímají svou blízkost k ostatním národů v dnešní globalizované době a jak se to odráží ve vztahu k mezinárodnímu dění.

Zhruba polovina respondentů uvádí, že se cítí velmi nebo poněkud blízko lidem po celém světě, zatímco 46 procent tento názor nesdílí. Nejvíce blízko se zbytkem světa se cítí být Italové (79 %), Nizozemci (77 %) a Španělé (73 %). Naopak nejméně propojení se cítí být obyvatelé Indonésie (22 %), Argentiny (28 %), Izraele (31 %) a Spojených států (35 %).

Názory na úroveň angažovanosti a spolupráce s jinými národy se výrazně liší mezi. V průměru zhruba 55 procent respondentů chce věnovat méně pozornosti problémům v jiných zemích a zaměřit se na domácí dění. Nicméně 43 procent dotázaných si myslí, že je nejlepší pro budoucnost jejich země, aby byla aktivní v mezinárodních záležitostech. Přesvědčení o tom, že by se pozornost měla upírat mnohem více na domácí problémy, mají Argentinci (72 %), Mexičané (70 %) a Maďaři (66 %).

Zkušenosti s mezinárodním cestováním se výrazně liší mezi zeměmi a jsou silně spojeny s hrubým domácím produktem na obyvatele. Zatímco v západních evropských státech je více než čtyřicet procent lidí, kteří navštívili deset nebo více zemí, ve Spojených státech toto číslo činí pouze 11 procent. Nejméně zkušeností s cestováním mají obyvatelé Indonésie a Indie.

Průzkum také ukazuje, že postoje k mezinárodnímu propojení, zahraniční angažovanosti a pocitům blízkosti k ostatním lidem na světě jsou často vzájemně propojeny. Respondenti, kteří cestují a cítí se blízko lidem po celém světě, mají tendenci věřit, že by jejich země měla být aktivní v globální politice.

Autor: Šimon Mitro
Zdroj: Pew Research

Související

peníze
Domácí

Téměř čtvrtina Čechů splácí půjčky. Mladí si často berou úvěr kvůli lákavým nabídkám

Screen reklamy Alzy ke slevové akci Black Friday
Ekonomika Nakupování

Při nákupech elektroniky dominují eshopy nad kamennými prodejnami

Pompeii
Zahraniční

Pompeje vydávají vstupenky na jméno. Chtějí omezit počet turistů

Karlštejn
Domácí

Středočeský kraj hlásí silný zájem turistů