První krok k vybudování železničního muzea je zprovoznění kolejiště k výtopně. Při něm se zprovozní neprůjezdné kolejiště, vybourají se nepotřebné vnitřní části výtopny, vyčistí se montážní jámy a dále se také napojí a zprovozní koleje. V západní části výtopny vznikne přístřešek, který umožní zvětšit kapacitu výtopny pro umístění další lokomotivy.
Většina peněz, které se k vybudování muzea využijí, půjde z programu přeshraniční spolupráce Interreg Česko-Polsko 2021-2027. Dotace v hodnotě 118 milionů korun pokryje 76 procent nákladů. Radní Pardubického kraje odhadují celkové náklady na 155 milionů.
„Projekt, na kterém pracujeme ve spolupráci s Muzeem starých strojů a technologií, zahrnuje zejména rekonstrukci historických budov, opravu a doplnění kolejového komplexu, obnovu původní točny a vybudování nové točny důležité pro umístění exponátů parních lokomotiv na celé centrální ploše muzea. Součástí je také výstavba nových objektů, které jsou nutné pro chod muzea, kromě točny to je vstupní objekt se zázemím pro návštěvníky a přístřešek pro lokomotivy,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Kraj zároveň už vypsal na zhotovení první etapy muzea výběrové řízení.
O vybudování železničního muzea v Dolní Lipce se mluví už několik let. V roce 2022 začalo získávat konkrétní obrysy, ale zároveň se začaly ozývat první nesouhlasné hlasy obyvatel okolí. „Kde nic není, postavíme železniční muzeum. Proč Pardubický kraj nepodpoří spolky a organizace, které železniční muzejní provoz zajišťují 30 let?“ rozčiloval se tehdy jeden z facebookových uživatelů. „Spíš by to chtělo investovat do oprav silnic,“ komentoval výstavbu muzea zase jiný uživatel. Příznivců má muzeum podle všeho dodnes jen pár. Většina se přiklání k názoru, že do Dolní Lipky stejně nikdo nejezdí a železniční muzeum příliš návštěvníků nepřiláká.