Vědci z Fakulty aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni vyvíjí nové algoritmy pro počítačové rozpoznávání pohybu. Ty pak najdou využití nejenom při vývoji her, ale také třeba ve zdravotnictví nebo v průmyslu.
Pomocí virtuální reality můžeme například odrážet virtuální ruce montérů a vytvořit přesný návod, jak složit například skříň nebo jiný nábytek. Lékaři v ordinacích zase díky nim mohou zaznamenávat naše pohyby a algoritmus následně vyhodnotí, jestli pohyb provádíme správně.
Vylepšené algoritmy pomohou i vývojářům počítačových her nebo režisérům animovaných filmů. A v čem spočívají výhody vylepšených algoritmů? Tak především ve věrném zachycení reálných trojrozměrných tvarů v pohybu, například v obličejové mimice, deformaci látky nebo pohybu člověka.
„Počítač ale, na rozdíl od člověka, neumí rozlišit, které části z jednoho snímku odpovídají částem v následujícím snímku. Neví, že daný mrak bodů představuje stejnou část objektu, ačkoli se tyto body třeba nacházejí někde jinde. Cílem projektu je právě tohle počítače naučit, tak aby byly schopné rozpoznat objekty ve všech scénách – obličeje, ruce, nohy – které se nějakým způsobem hýbou a deformují. Taková reprezentace dat je mnohem úspornější a vhodnější pro další analýzu,” vysvětluje Libor Váša z katedry informatiky a výpočetní techniky Fakulty aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.