Odborníci pod vedením Národního pedagogického institutu (NPI) ČR stanovili první oficiální definici digitálního wellbeingu. Jde o reakci na rostoucí problémy dětí a mládeže spojené s nadužíváním technologií a jejich vlivem na duševní pohodu. Výsledná definice vznikala téměř rok a zapojili se do ní experti z ministerstva školství, univerzit i dalších odborných institucí.
Digitální wellbeing je podle nové definice stav, kdy člověk vědomě přistupuje k užívání technologií tak, aby prospíval svému zdraví a osobnímu rozvoji. Definice zohledňuje pět klíčových oblastí lidského zdraví – sociální, duchovní, emocionální, fyzickou a kognitivní. Jejím cílem je pomoci školám nastavit zdravý přístup k technologiím a vytvořit prostředí, které posiluje digitální gramotnost dětí i učitelů.
Zavedení tématu digitálního wellbeingu do výuky podpoří také upravený Rámcový vzdělávací program, který nově klade důraz na bezpečné a uvědomělé používání technologií. Odborníci doufají, že společná definice zabrání roztříštěnosti přístupů a vytvoří jednotný rámec pro metodickou pomoc školám.
Závažnost tématu potvrzují i aktuální data. Průzkum mezi 21 000 žáky v Ústeckém kraji ukázal, že čtvrtina z nich má duševní pohodu pod doporučenou úrovní WHO. Více než polovina pociťuje frustraci, když není online, a nadměrné používání obrazovek je spojováno s úzkostí, depresemi i sebepoškozováním.