Metodika Ministerstva pro místní rozvoj by měla pomoct veřejným institucím zajistit, aby se jejich online inzerce neobjevila na portálech, na kterých by mohla poškodit jejich dobré jméno. Myšleny jsou tím především dezinformační kanály.
„Různé hoaxy a fake news neslouží jen propagandě diktátorských států. Přitahují velkou pozornost a s tím spojenou reklamu, pro dezinformační weby jsou proto velmi dobrým zdrojem příjmů. Metodika přispěje k tomu, aby mezi nimi nebyly peníze daňových poplatníků. Doporučujeme postupy, které už delší dobu praktikuje i MMR. Prostředky resortu díky tomu nekončí na účtech provozovatelů konspiračních webů,” uvedl místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti).
Zadavatelé si mohou ve formě obchodní podmínky stanovit konkrétní pravidla, podle kterých se jejich inzerce zobrazí pouze v médiích, jež dostatečně splňují etické nebo žurnalistické standardy. Aktuálně mohou využít nástroje jako MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, přehled dezinformačních webů spravovaný spolkem Nelež nebo výstupy měření návštěvnosti médií jako NetMonitor či MediaProjekt.
„Nejúčinnější obranou proti dezinformacím je samozřejmě vzdělávání už od nejmladších let. Je potřeba zvyšovat schopnosti lidí dezinformace rozpoznat, o což se snažíme i v programech Digitálního Česka. To je ale běh na dlouhou trať, oproti tomu naše metodika může přinést pozitivní efekt velmi rychle, protože doporučuje už zavedené a osvědčené nástroje,” doplnil Bartoš.