27 tisíc stromů. Přesně tolik je jich třeba k pokrytí denní spotřeby toaletního papíru na planetě. Zatímco Češi patří ve spotřebě nejpotřebnějšího papírového produktu mezi ty spořivější, obyvatelé Spojených států, kteří představují zhruba čtyři procenta světové populace, spotřebují rovnou pětinu světové produkce toaletního papíru.
V Česku se ročně prodá zhruba 400 milionů rolí klasického toaletního papíru za 2,4 miliardy korun. Nakupuje ho 98,8 % domácností, zbytek jeho potřebu nahrazuje bidety nebo vlhčenými ubrousky z bavlněných či syntetických tkanin. Průměrný Čech si podle prodejních statistik vystačí ročně zhruba s šedesáti rolemi toaletního papíru, což nás v tomto směru řadí mezi „spořivější“ národy. Například Britové uvádějí spotřebu dvojnásobnou, průměrný Američan spotřebuje ročně dokonce 150 rolí. Nejskromněji vyšli z průzkumu provedeného webem statista.com Číňané, kteří si bohatě vystačí s necelou padesátkou roliček ročně.
Spotřeba toaletního papíru v Česku roste navzdory jeho stoupající ceně. Nedostatek vstupních surovin vystřelil v průběhu první poloviny loňského roku jejich cenu zhruba na dvojnásobek a to se pochopitelně promítlo i do ceny papíru pro koncového spotřebitele.
Front na toaletní papír se podle ekonomů ani výrobců obávat nemusíme, zákazníci internetových obchodů ho ale stále častěji nakupují ve velkém. Jak říká mluvčí portálu Heureka Adéla Berková, důvodem je především to, že čím větší balení, tím nižší cena za roli. „Zatímco před dvěma lety si zákazníci nejčastěji objednávali balení po osmi nebo šestnácti kusech, dnes jsou to jednoznačně balení velká, ve kterých je 36 nebo 48 rolí,“ vysvětluje. Nejprodávanější variantou toaletního papíru přitom už léta zůstává třívrstvý v bílé barvě a bez uměle přidané parfemace.