neděle 21. prosince 2025

Den, kdy se pod Lamanšským průlivem setkaly tunely

Krátce po jedenácté dopoledne 1. prosince 1990 prorazili dělníci 132 metrů pod hladinou Lamanšského průlivu skálu a poprvé po 8 000 letech fyzicky propojili Británii s evropskou pevninou.

Eurotunel

Eurotunel
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Eurotunel
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Myšlenka tunelu pod Kanálem se objevila už na počátku devatenáctého století, kdy ji zvažoval i Napoleon. Teprve moderní technologie ve dvacátém století ale umožnily stavbu skutečně zahájit. V roce 1986 podepsaly Británie a Francie smlouvu, která otevřela cestu k tunelu mezi Folkestone a Calais.

Během čtyř let téměř 13 000 pracovníků vyrazilo 95 mil tunelů v průměrné hloubce 150 stop pod mořským dnem. Odstranili kolem 8 milionů kubíků zeminy a vznikly tři propojené tunely – dva pro vlaky a jeden servisní. Celková cena díla dosáhla asi 15 miliard dolarů.

Po průrazu v prosinci 1990 si francouzské a britské týmy vyměnily vlajky a připily si šampaňským. Provoz pro cestující začal 6. května 1994 za účasti královny Alžběty II. a prezidenta Françoise Mitterranda. Společnost Eurotunnel získala koncesi na 55 let a dnes tudy jezdí rychlovlaky Eurostar mezi Londýnem a Paříží, které urazí 31 mil dlouhý úsek tunelem – z toho 23 mil pod mořem – za 20 minut. Eurotunel je třetí nejdelší železniční tunel na světě.

Autor: Šimon Mitro

Související

558849187_122102554467057216_8760118894653978542_n
Zahraniční

Rozpočtová krize 2026: Francie balancuje na pokraji fiskální katastrofy

otroci
Zahraniční Výročí

Před 160 lety skončila éra otroctví

Replika lodi Mayflower
Zahraniční Výročí

Před 405 lety začal příběh Ameriky na palubě lodi Mayflower

profimedia-0896573618
Zahraniční Výročí

65 let od tragédie nad New Yorkem. Letadla se srazila přímo nad městem