Den, kdy se pod Lamanšským průlivem setkaly tunely

Krátce po jedenácté dopoledne 1. prosince 1990 prorazili dělníci 132 metrů pod hladinou Lamanšského průlivu skálu a poprvé po 8 000 letech fyzicky propojili Británii s evropskou pevninou.

Eurotunel

Eurotunel
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Eurotunel
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Myšlenka tunelu pod Kanálem se objevila už na počátku devatenáctého století, kdy ji zvažoval i Napoleon. Teprve moderní technologie ve dvacátém století ale umožnily stavbu skutečně zahájit. V roce 1986 podepsaly Británie a Francie smlouvu, která otevřela cestu k tunelu mezi Folkestone a Calais.

Během čtyř let téměř 13 000 pracovníků vyrazilo 95 mil tunelů v průměrné hloubce 150 stop pod mořským dnem. Odstranili kolem 8 milionů kubíků zeminy a vznikly tři propojené tunely – dva pro vlaky a jeden servisní. Celková cena díla dosáhla asi 15 miliard dolarů.

Po průrazu v prosinci 1990 si francouzské a britské týmy vyměnily vlajky a připily si šampaňským. Provoz pro cestující začal 6. května 1994 za účasti královny Alžběty II. a prezidenta Françoise Mitterranda. Společnost Eurotunnel získala koncesi na 55 let a dnes tudy jezdí rychlovlaky Eurostar mezi Londýnem a Paříží, které urazí 31 mil dlouhý úsek tunelem – z toho 23 mil pod mořem – za 20 minut. Eurotunel je třetí nejdelší železniční tunel na světě.

Autor: Šimon Mitro

Související

Pomník Rosy Parks
Zahraniční Výročí

Rosa Parks změnila před 70 lety Ameriku

maxresdefault (6)
Domácí Výročí

Kdo byl skutečný Král Šumavy? Byl to Hasil nebo proslulý pašerák Kilián

French-soldiers-guard-the-Eiffel-Tower-in-Paris
Zahraniční

Francie staví dobrovolnou armádu. Hrozba je velká, tvrdí Macron

Brue Lee ve filmu Cesta draka (1972)
Film a TV Výročí

Bruce Lee se narodil před 85 lety. Změnil film i bojová umění